دغدغه پرداخت خسارت است یا جان آدمی؟

دغدغه پرداخت خسارت است یا جان آدمی؟ به گزارش ایمن رها مدیر عامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران اظهار داشت: در حوادث رانندگی باید از مُردن انسانها جلوگیری کرد، نه این که بعد از مرگ افراد به فکر پرداخت خسارت بود. پرداخت خسارت، آدم ها را باز نمی گرداند. باید با برنامه ریزی تعداد کشته شدگان ناشی از حوادث ترافیکی را کم کرد.


احمد بختیاری در گفت و گو با ایسنا، درباره کاهش تصادفات جاده ای و نقش مسئولان در فرهنگ سازی آن اظهار داشت: در دنیا تصادفات را به چهار عامل خودرو، جاده، انسان و محیط مرتبط می دانند.
این مدرس امداد و نجات با اعلان اینکه تصادف اجتناب ناپذیر است اما باید شرایط وقوع آنرا به صفر رساند و رفتار هنگام تصادفات را بلد بود اضافه کرد: در حوادث ترافیکی همیشه گفته می شود که باید خودرا در گوشه ای مچاله و سر و گردن خودرا محافظت کنید.
همه ما باید رفتار مناسب تصادفات را بلد باشیم و این ها باید از طرق مختلف آموزش داده شود. متاسفانه این یکی از اشکالات است که رفتار مناسب هنگام تصادفات آموزش داده نمی گردد. این را می شود در موارد مختلف به افراد آموزش داد، مثلا پلیس می می تواند موقع دادن گواهینامه آموزش چگونگی رفتار هنگام تصادفات را آموزش دهد.
این کارشناس مدیریت بحران درباب نقش عامل خودرو برای پیش گیری از تصادفات اظهار داشت: در نقش عامل خودرو برای پیش گیری از تصادفات اقدامات قبل، حین و بعد وجود دارد. اقدامات قبل، همان معاینات فنی، استاندارد های لازم، طول عمر خودرو و سلامت آنست که باید به آن توجه گردد.
مدیرعامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران در این زمینه که آیا عموما زمانی که خودرو گرفتار نقص فنی است، حادثه بیشتر می شود یا خیر؟ افزود: قسمتی از این عامل مربوط به نوع مسیر است. اگر نقص فنی، بعنوان مثال بریدن ترمز خودرو در محوری ایجاد شود که صاف است بعد از انصراف از گاز دادن سرعت خودرو کاسته می شود، اما در مقابل اگر این اتفاق در یک محور سرازیری رخ دهد، متاسفانه سرعت افزایش می یابد و حادثه شدت می یابد.
وی اظهار داشت: هم اکنون سالی ۱۶ هزار تا ۱۷هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته می شوند اما متاسفانه به این امر هنوز آنطور که باید پرداخته نشده است. اتفاقات اخیر باید موجب به وجود آمدن جریانی شود که افراد در مقابل حوادث رانندگی هشیار تر شوند.
بختیاری اضافه کرد: فاکتور مهمی که در کشور ما کلیشه ای شده، فرهنگ است. فرهنگ یعنی ما نسبت به تصادفات حساسیت داشته باشیم و اگر در خودرو نقصی مشاهده می نماییم با خود نگوییم حالا می رویم با امید به این که به مقصد برسیم. اگر بدانیم خودرو خراب است و نه سوار آن شویم و نه کسی را سوار آن نماییم، تصادفات کاهش می یابد.
وی در پاسخ به این که نقش مسئولان در ارتباط با کاهش تصادفات رانندگی چیست؟ اظهار داشت: مسئولان باید بدانند که در حوادث جاده ای، موضوع، مرگ آدم ها است، نه پرداخت خسارت پس از مردن آدمها. اگر من مسئول باشم جریمه بسیار سنگین برای حوادث وسایل نقلیه عمومی قرار می دهم، یعنی به وزیر راهم می گویم اگر اتوبوسی بدلیل نقص ناشی از قصور گرفتار تصادف شد باید برکنار شود. بمحض این که دو نفر برکنار شوند، نفر سوم ترجیح می دهد ۵۰ اتوبوس دارای نقص را از رده خارج کند تا جایگاه و پستش را از دست دهد.





منبع:

1400/04/11
16:32:50
5.0 / 5
1012
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , پلیس , ترافیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
imenraha.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ایمن رها محفوظ است

ایمن رها

تجهیزات آتش نشانی و ایمنی و فروش و شارژ کپسولهای آتش نشانی