در بازدید از خبرگزاری مهر عنوان شد

نیاز اورژانس هوایی به اعتبار

نیاز اورژانس هوایی به اعتبار به گزارش ایمن رها جعفر میعادفر رئیس اورژانس کشور ضمن تاکید به نیاز اورژانسی اورژانس هوایی به اعتبار اظهار داشت: طرح جدیدی برای کاهش زمان رسیدن به بیمار را در برنامه داریم که بزودی اجرایی می شود.



خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ سقف سالن انتظار فرودگاه مهرآباد در سال ۵۲ در اثر ارتعاشات ناشی از صدای موتورهای جت در باند پرواز فروریخت و به سبب نبود یک سیستم مشخص برای امدادرسانی و انتقال مجروحین به بیمارستان ۱۶ نفر جان باختند و ۱۱ نفر هم مصدوم شدند.
بروز این فاجعه جرقه ای بود برای تأسیس مجموعه ای که امروز به نام سازمان ملی اورژانس کشور شناخته می شود. در آن زمان سیستم اورژانس پیش بیمارستانی تنها در سه کشور آمریکا، کانادا و استرالیا وجود داشت و ایران چهارمین کشور بود که به سیستم فوریت های پزشکی (سال ۱۳۵۴ شمسی) مجهز شد و آنرا مرکز اطلاعات اورژانس نامید. مرکز اورژانس و پرسنل آن در اوایل انقلاب، فعالانه در امر انتقال و درمان مجروحین انقلاب شرکت داشته و در طول دفاع مقدس هم خدمات بسیار ارزشمندی را به رزمندگان و ایثارگران عرضه کردند.
در بازدیدی که جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس از خبرگزاری مهر داشت با وی در مورد تعداد پایگاه ها و تجهیزات اورژانس، راهکارهای این سازمان برای سریع تر رسیدن به مصدومان، آمار مزاحمان تلفنی و چاره این مورد و مسائلی از این قبیل به گفت و گو پرداختیم که در ادامه می توانید این گفت و گو را بخوانید.

در ابتدا توضیحاتی در مورد وضعیت فعلی اورژانس بفرمائید.
من از جنس فوریت های پزشکی هستم و در این سیستم از صفر شروع کردم؛ چالش ها و مشکلاتی که در اورژانس داریم را در سطوح مختلف هم درک کرده و هم به آنها آگاه هستم. دغدغه ما مردم است بنابراین اگر موردی را بعنوان مشکل اعلام می نماییم به این علت است که بتوانیم خدمات بهتری به مردم عرضه دهیم.
به عنوان مثال تلاش داریم تا سیستم موقعیت یاب بیمار را فعال تر و به روز نماییم تا هنگامی که بیماری با ۱۱۵ تماس می گیرد نگران اعلام آدرس صحیح و دقیق به کاربر نباشد و ما هم در مرکز بتوانیم به موقعیت مکانی دقیق او دست پیدا نماییم.
وضعیت آمبولانس های اورژانس به چه صورت است؟
ما به جهت اینکه بتوانیم خدمات خوبی عرضه دهیم به سه مورد نیروی انسانی، تجهیزات و فضای محیطی مناسب نیاز داریم؛ آمبولانس ها هم اکنون دغدغه اصلی ما است. حدود ۴ سال است آمبولانس جدیدی وارد ناوگان ما نشده است و حدود ۳ هزار دستگاه آمبولانس بالای ۱۴ سال عمر دارد و هر آمبولانس بیشتر از یک میلیون کیلومتر پیمایش داشته است.
به همین دلیل ما هم از دولت و هم از مجلس خواهش کردیم تا بودجه ای برای وارد کردن آمبولانس ها به اورژانس اختصاص بدهند.

چرا با شرکتهای خودرویی داخل برای ساخت آمبولانس همکاری نمی شود؟
آنچه که در ظرفیت های داخلی وجود داشته باشد را استفاده می کنیم؛ اما در بحث آمبولانس به سبب این که از پلت فرم «ون» استفاده می شود نمی توان از ظرفیت شرکتهای داخلی بهره برد چونکه هیچکدام از شرکتهای خودروسازان این پلت فرم را تولید نمی کنند.
به دلیل این که از پلت فرم «ون» استفاده می شود نمی توان از ظرفیت شرکتهای داخلی بهره برد چونکه هیچکدام از شرکتهای خودروسازان این پلت فرم را تولید نمی کنند
به همین دلیل مجبور هستیم شاسی را از خارج وارد نماییم، اما در ۲۰ سال گذشته شرکت ها را توانمند کردیم تا بتوانند این شاسی ها را تبدیل به آمبولانس کنند؛ یعنی حدود ۴۰ درصد هزینه یک آمبولانس در ارتباط با تبدیل شاسی به آمبولانس است که این کار در ایران انجام می شود.
چرا باید برای اورژانس ردیف بودجه ای جداگانه ای در نظر گرفته شود؟
در خیلی از کشورهای پیشرفته و درحال توسعه برای اعتبار فوریت های پزشکی سقفی وجود ندارد چون که مشخص نیست اورژانس در این ماه یا سال مقرر است به چند بیمار رسیدگی کند. ما به جز خدمت رسانی به مردم نباید دغدغه ای داشته باشیم اما هم اکنون وضعیت این طور نیست.
ما هم باید دغدغه خدمت رسانی بهتر به مردم را داشته باشیم و هم دغدغه مسائل مالی، حتی در بعضی موارد مسائل مالی بیشتر از دیگر مسائل ما را درگیر خود می کند.
بزرگترین چالش اورژانس هم اکنون چیست؟
در فرایند توسعه باید شاخص محور باشیم و مسائل سیاسی را نباید دخیل کرد. بزرگترین چالشی که در بحث فوریت های پزشکی داریم خدمت رسانی در کلانشهرها است. ۷۸ درصد مأموریت های اورژانس، مأموریت های شهری است و ۲۲ درصد آن مأموریت های برون شهری و جاده ای است؛ البته که باید به مسائل جاده ای توجه داشته باشیم.
روش های گوناگونی را درحال انجام هستیم تا خدمات در شهرها به بهترین شکل صورت گیرد اما باز هم پاسخگو نیست. در تهران، مشهد و اصفهان اگر حتی ابتدای هر خیابان هم یک آمبولانس بگذاریم در بعضی از اوقات روز نمی توانیم بموقع به بیمار برسیم مگر این که معجزه شود. استفاده از موتور هم حسن دارد و هم ایراد.
البته که موتور می تواند برای اقدامات اولیه به یک بیمار برسد اما اگر نیاز باشد بیمار به مراکز درمانی منتقل شود باز هم باید منتظر آمبولانس باشیم. ازاین رو ما باید دنبال روش هایی باشیم که حتی از موتور هم زودتر به بیمار برسیم که البته طرح هایی را در این حوزه داریم.
کمی از این طرح بگویید.
تا زمان این که این طرح نهایی شود نمی توانم از جزئیاتش چیزی بگویم اما بعنوان مثال در این طرح مقرر است مانند روش تاکسی های اینترنتی، امدادگران تخصصی را به بیماران برسانیم.
به عنوان مثال افرادی که دوره دیده اند، پرستاران، پزشکان و … را به یک اپلیکیشن متصل نماییم تا وقتی یک شهروند به خدمات فوریت های پزشکی نیاز داشت نزدیک ترین فرد به او که از قبل کارت شناسایی تحویلش داده شده و لوازم اولیه و امدادی را در اختیار دارد به سمت او برود.
به افرادی که در این طرح بخواهند اورژانس را یاری کنند هزینه ای هم داده می شود؟
اولویت ما در این طرح در ابتدا داوطلبین است و بعد شاید تعرفه ای هم برای امدادگران در نظر بگیریم؛ بعضی از کارها مقدس است و نباید پولی شود. در بعضی از کشورها هستند افرادی که افتخار می کنند ۴۰ سال داوطلب هستند و ماهی یک مرتبه شیفت می دهند. ما باید فرهنگ این مورد را نهادینه نماییم که کمک کردن فقط پول نیست و می شود از تخصص خود کمک کرد.
آیا شهرداری تهران با اورژانس برای تحویل محل به سبب ایجاد پایگاه های اورژانس همکاری دارد؟
در جلسه ای که با شهردار تهران داشتیم دغدغه ها را گفتیم، همکاری خوبی حالا بین شهرداری تهران و اورژانس است؛ ما از ۲۲۵ پایگاهی که در شهر تهران داریم شاید تعداد پایگاه هایی که برای خود اورژانس است به انگشتان دو دست هم نرسد.
شهرداری و کمک هایش اگر نبود ما واقعاً با مشکل مواجه می شدیم، حدود ۶۰ پایگاه در سوله های بحران شهرداری تهران داریم و حدود ۱۵ پایگاه در آتش نشانی ها داریم.
خیران می توانند در این حوزه به اورژانس کمک کنند؟
بله؛ از خیران خواهش می نماییم در این جهاد وارد میدان شوند و اگر زمین یا ساختمان دارند در اختیار اورژانس بگذارند (در واقع وقف کنند) یا اگر می توانند ساختمانی را خریداری کنند به اورژانس کمک کنند.
وضعیت پایگاه های اورژانس در تهران به چه صورت است؟
علیرغم این که ۲۴ درصد مأموریت های کل کشور در تهران انجام می شود وضعیت خوبی در تعداد پایگاه های تهران نداریم، اورژانس سالانه ۵ میلیون مأموریت دارد که ۹۰۰ هزار مأموریت در تهران انجام می شود.
با کمک شهرداری در بعضی از پارک ها و بوستان ها کانکس داریم، می خواهم بگویم هر سازمان و نهادی می تواند با در اختیار گذاشتن یک فضای ۷۰ متری یک پایگاه ایجاد نماید تا هم برای پرسنل آنها سود داشته باشد و هم برای ما. چونکه هم ما دارای پایگاه اورژانس می شویم و هم اگر پرسنل آن سازمان گرفتار حادثه شوند می شود در کمترین زمان به آنها رسید.
طرح استفاده از مترو برای اورژانس در زمان بحران به کجا رسید؟
در بعضی از متروها مستقر شده ایم؛ البته از ظرفیت متروها در حادثه ها میتوان کمک گرفت که اگر مصدومان زیادی داشتیم بتوانیم مصدومان را از راه مترو به مراکز درمانی منتقل نماییم.
به عنوان مثال در ایستگاه امام خمینی عوامل اورژانس حضور دارند، البته در ایستگاه های مادر هم حضور داریم.
از حوادث ترافیکی چه خبر؟
ما در بحث حوادث ترافیکی سالانه ۱۷ هزار فوتی داریم، اگر در این موارد هر سرمایه گذاری صورت گیرد در واقع ذخیره کردن منابع است. سالانه ۴۰ میلیارد دلار هزینه می نماییم و چون مستقیم هزینه نمی نماییم متوجه آن نمی شویم. عوامل اورژانس در ۹ ماهه اول سال ۵۰۶ هزار مصدوم را به بیمارستان ها منتقل کرده اند.

آخرین تصمیمی که در مورد انتقال جان باختگان تصادفات گرفته شده است چیست؟ اورژانس باید اینها را منتقل کند یا هلال احمر؟
هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده اما ما نمی توانیم با آمبولانس متوفیان را حمل نماییم و این مورد را از اول هم گفته ایم. از بقیه سازمان ها که خودروی حمل جسد دارند باید کمک گرفته شود.
مدت زمان حضور اورژانس در صحنه چند دقیقه است؟
در جاده ها میانگین زمان رسیدن عوامل اورژانس به صحنه ۱۴ دقیقه است و حتی در بعضی از مواقع هم کمتر است. در شهرهای کوچک ۸ دقیقه است و در کلانشهرها را نمی توانم پاسخ دهم چون بنا ندارم دروغ بگویم.
بهترین زمانی که باید به بیمار رسید ۶ دقیقه است که البته هیچ جای دنیا نمی گردد ۶ دقیقه ای به بیمار رسید.
بنا بر اعلام پزشکی قانونی ۵۴ درصد از جان باختگان تصادف سر صحنه جان خویش را از دست می دهند، ۶ درصد حین انقال و ۴۲ درصد در مراکز درمانی؛ برای کاهش این آمار چه تدبیری دارید؟
ابتدا بگویم که ما باید شدت حادثه را کم نماییم تا شاهد جان باختن هیچ هم وطنی نباشیم. اما در جواب شما باید بگویم در گذشته آمبولانس ها ما دیر به صحنه می رسیدند و افراد در صحنه بر اثر شدت جراحات جان خویش را از دست می دادند اما حالا که آمبولانس ها سریع می رسند و به سبب این که مریض بد حال است، مصدوم در حین انتقال جان می دهد.
مصدومی که در حین انتقال به بیمارستان جان خویش را از دست می دهد، حتی اگر سریع تر هم به بیمارستان برسد باز در بیمارستان جان خویش را از دست می دهد چونکه شدت حادثه آنقدر زیاد است که دیگر نمی گردد برای بیمار کاری کرد
مصدومی که در حین انتقال به بیمارستان جان خویش را از دست می دهد، حتی اگر سریع تر هم به بیمارستان برسد باز در بیمارستان جان خویش را از دست می دهد چونکه شدت حادثه آنقدر زیاد است که دیگر نمی گردد برای بیمار کاری کرد.
برای پیشگیری از فرسوده شدن سلامت روان و جسم پرسنل اورژانس چه کارهایی انجام داده اید؟
ما یک طرف قضیه هستیم، سازمان های دیگر در این خصوص باید به کمک اورژانس بیایند؛ یک تکنسین فوریت های پزشکی چند وظیفه را همزمان با هم انجام می دهد بعنوان مثال کار درمانی انجام می دهد، بیماربری می کند، رانندگی می کند و … این تکنسین از نظر سختی کار درجه یک است اما همکار مشابه که در بیمارستان کار می کند سختی کار درجه سه دارد!
تکنسین من مانند یک پرستار داخل بیمارستان کار می کند اما به جای بیمارستان در خارج از مرکز درمانی است. این تکنسین هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی در خطر است و در بعضی از موارد پس از ۱۵ سال خدمت نیرو دیگر نمی تواند کار کند و خدمت عرضه نماید. سال به سال وضعیت سلامت همکاران بررسی و در پرونده سلامتشان درج می شود تا اگر مشکلی باشد تحت درمان قرار بگیرند.
از حضور اورژانس در مناطق صعب العبور و روستایی بگویید.
هزار و ۷۰۰ پایگاه جاده ای در اقصی نقاط کشور داریم که این پایگاه ها دو نقشه دارند هم حوادث ترافیکی را پوشش می دهند و هم در روستاهای اطراف پایگاه ها مأموریت انجام می دهند. در بحث مناطق صعب العبور از اورژانس هوایی کمک می گیریم.
اکنون ۵۰ پایگاه اورژانس هوایی داریم و از آغاز سال بیشتر از ۳۰۰ مادر آبستن را با اورژانس هوایی منتقل کردیم و در کل اورژانس هوایی از آغاز سال تا کنون اورژانس هوایی۳ هزار مأموریت انجام داده است.
اورژانس چند بالگرد دارد؟
ما به شخصه یک بالگرد داریم که در استان مازندران است. اما وزارت بهداشت ۵-۶ بالگرد دارد که اورژانس به صورت خرید خدمت از آن استفاده می نماید.
بزرگترین مشکل در بحث اورژانس هوایی چیست؟
تأمین اعتبار و بودجه برای اورژانس هوایی است؛ چون که سوخت و قطعه و هزینه های خلبان و تیم پزشکی با اورژانس است. در واقع باید بگویم اورژانس هوایی، اورژانسی احتیاج به اعتبار دارد.
ما از نهادهای انتظامی، نظامی و …بالگرد را اجاره می نماییم اما هزینه تیم پزشکی، خلبان، سوخت و غیره با اورژانس است که در این حوزه با کمبود اعتبارات مواجه هستیم.
چه راهکاری برای کاهش مزاحمان اورژانس پیشنهاد می دهید؟
در دنیا قوانینی وجود دارد که به سادگی میتوان با بهره گیری از آنها مزاحمان تلفنی و یا حتی افرادی که قصد سوءاستفاده از خدمات فوریت های پزشکی را دارند را توبیخ کرد؛ بعنوان مثال در بعضی از کشورهای اروپایی اگر بار اول مزاحم شوند به آنها تذکر می دهند در مرحله دوم شماره را مسدود می کنند و در مراحل بعدی جریمه های نقدی و زندانی در نظر می گیرند.
در این موارد با خلأ قانونی در کشور مواجه هستیم اما مدت ها است که پیگیریم تا قانونی تصویب شود تا بتوان به کمک آن مزاحم تلفنی های اورژانس را کاهش دهیم.
اگر از عوامل اورژانس گلایه ای داشته باشیم به کجا باید اعلام کنیم؟
می توان با شماره ۱۹۰ گرفت، البته پس از هر مأموریت از سوی اورژانس با افرادی که تماس گرفته اند هم تماس گرفته می شود تا میزان کیفیت را بررسی کنیم؛ همینطور سیستم پیامک کوتاه که در آن نظرسنجی دارد هم برای شماره هایی که با اورژانس تماس گرفته اند ارسال می شود.
در دوران کرونا چند نفر از عوامل اورژانس به شهادت رسیدند؟
۱۹ نفر از همکاران ما به سبب ابتلاء به کرونا شهید شدند که البته هنوز برای ثابت کردن شهادتشان درگیر هستیم؛ همینطور بیشتر از ۱۰ هزار نفر از پرسنل عملیاتی ما درگیر کرونا شدند.

در دوران کرونا مأموریت های اورژانس تغییری کرد؟
شاید فکر کنید در این زمان مأموریت های اورژانس بیشتر شده است اما باید بگویم که در سال ۹۸، حدود ۴ و نیم میلیون مأموریت و در سال ۹۹ حدود ۴ میلیون و ۱۷۰ هزار مأموریت داشته ایم، یعنی کمتر شده است.
این کاهش هم به این علت بود که مردم تا وقتی که نیاز نبود به بیمارستان ها و مراکز درمانی رجوع نمی کردند و هم به این علت که در مرکز دیسپچ بخشی برای کرونا راه اندازی کردیم تا پاسخگوی سوالات افراد باشیم تا نیازی نباشد آنها از خانه بیرون بیایند.



منبع:

1400/11/18
11:51:58
5.0 / 5
1028
تگهای خبر: آتش نشانی , آمبولانس , امدادرسانی , اورژانس
با این مطلب ایمن رها موافقید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

imenraha.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ایمن رها محفوظ است

ایمن رها

تجهیزات آتش نشانی و ایمنی و فروش و شارژ کپسولهای آتش نشانی
ایمنی را جدی بگیرید ؛ ایمن رها: حافظ جان و مال شما