رئیس پلیس راهور:

خسارت ناشی از تصادفات به اندازه ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی است

خسارت ناشی از تصادفات به اندازه ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی است رئیس پلیس راهور با اعلان اینکه تصادفات خسارت مادی و معنوی زیادی به کشور می زند اظهار داشت: خسارت تصادفات بیش از 7 درصد تولید ناخالص ملی است که ضربه بزرگی به اقتصاد ملی است.


به گزارش ایمن رها به نقل از ایسنا، سردار سید کمال هادیانفر رییس پلیس راهور با حضور در نشست هم اندیشی نمایندگان شورای عالی استانها با اعلان اینکه ۹۴ درصد حمل و نقل کشور بصورت زمینی انجام می شود اظهار داشت: بدین جهت بیشترین جابجایی بار و مسافر بصورت زمینی انجام می شود و وضعیت ما در زمینه ناوگان حمل و نقل، مناسب نمی باشد.
وی با اعلان اینکه کشور ما کشور پهناوری با ۲۴۰ هزار کیلومتر راه ارتباطی است، اظهار داشت: ۴۵ هزار کیلومتر از این مقدار راه اصلی است.
سردارهادیانفر اضافه کرد: راه های روستایی بیش از ۱۲ درصد از کشته شدگان رانندگی را به خود اختصاص می دهد.
رئیس پلیس راهور اشاره کرد: ۱۴۴۰ شهر در کشور داریم که از این بین پلیس راهور در ۷۰۳ شهر حضور ندارد. ما باید متناسب با توسعه شهرها رشد سازمانی داشته باشیم اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. البته در ۷۰۳ شهری که ما حضور نداریم همکاران پلیس راه حضور دارند و خدمت رسانی می کنند.
هادیانفر افزود: همین طور در کشور ۵۲ میلیون دارنده گواهی نامه رانندگی و بیش از ۳۷ میلیون وسیله نقلیه وجود دارد که ۱۲ میلیون آنرا موتور سیکلت تشکیل می دهد. در کشور ۳۵ درصد متوسط فرسودگی وسایل نقلیه داریم که در زمینه ناوگان عمومی این رقم به ۸۰ درصد می رسد.
رئیس پلیس راهور افزود: شهرهای ما رفته رفته درحال تبدیل شدن به پارکینگ های بزرگ هستند، چونکه ساختمان هایی بدون ظرفیت پارکینگ ساخته می شوند و رشد برخورداری از وسیله نقلیه زیاد است.
وی با اشاره به روند رشد مولفه های موثر بر ترافیک اظهار داشت: از سال ۷۹ تا ۱۴۰۰ نزدیک ۶۷۲ درصد افزایش وسایل نقلیه را داریم این درشرایطی است که واردات خودرو ممنوع می باشد. اگر واردات آزاد شود کنترل ترافیک مشکل تر می شود.
سردار هادیانفر با اشاره به این که کنترل ترافیک به مدیریت شهری هم مربوط می شود و بر طبق قانون هوشمندسازی مدیریت ترافیک برعهده شهرداری هاست گفت: تاکی باید بر روی عامل انسانی برای مدیریت ترافیک تکیه کنیم؟ بدین سبب تمرکز ما مانند کشورهای توسعه یافته بجای افزایش نیرو؛ هوشمندسازی کنترل ترافیک است.
رئیس پلیس راهور اشاره کرد: در همه حوزه های حمل و نقل مانند چراغ ها، سنسورها، دوربین ها و... باید هوشمند شود و متکی بر عامل انسانی نشود و نقش شوراها در این مسئله مهمست چونکه می توانند این را از شهرداری ها مطالبه کنند.
وی با اشاره به اهمیت تسهیل در ترددها اشاره کرد: این مسئله را وظیفه ذاتی خود می دانیم و برای به نتیجه رسیدن تلاش می نماییم.
سردارهادیانفر اظهار داشت: استفاده از تاکسی های اینترنتی گران است و استفاده از ناوگان حمل و نقل همگانی به سختی انجام می شود بدین جهت مردم ترجیح می دهند با وسیله نقلیه شخصی تردد کنند که این مسئله به افزایش حجم ترافیک منجر می شود. بدین سبب ما به دنبال این هستم که حمل و نقل را به سمت استاندارهای جهانی ببریم.
رئیس پلیس راهور اشاره کرد: چیزی که باید بیشتر توجه گردد بحث تصادفات است. تصادفات یک امر اجتناب ناپذیر در تمام دنیاست. بدین سبب باید هدف ما در تصادفات به حداقل رساندن میزان خسارت ها باشد. اما این اتفاق در کشور ما اتفاق نمی افتد و ما در ۵ عنصر تاثیر گذار یعنی عامل راه، عامل خودرو، عامل انسانی، قوانین و مدیریت نتوانسته ایم خسارت ها را کاهش دهیم.
وی اضافه کرد: خسارت های ناشی از تصادفات ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد و هیچ دولتی نتوانسته است این را کم کند. این درحالی است که در بهترین شرایط رشد سالانه تولید ناخالص داخلی درصد است.
سردار هادیانفر افزود: این در حالیست که ۹ تا ۱۱ درصد از بودجه کل کشور یعنی ۳۵ هزار میلیارد تومان به خسارت شخص ثالث پرداخت می شود. برای تعدادی از مجروحین ناشی از تصادفات ۳ دیه از طرف بیمه پرداخت می شود ولی باز هم سلامتی فرد را باز نمی گرداند.
رئیس پلیس راهور با اعلان اینکه به ازای هر ساعت ۲ نفر در جاده می میرند و ۴۰ نفر مجروح می شون، توضیح داد: اینها فقط خسارت مادی است. در صورتیکه خسارت معنوی هم بسیار زیاد است و این خسارت اصلا محاسبه نمی گردد. فردی که یک یا چند عزیز خودرا از دست می دهد گرفتار خسارت معنوی شده است. ما برخلاف دنیا هیچ سازمانی برای اندازه گیری، کاهش یا درمان این مسئله وجود ندارد.
وی تاکید بر این که تصادفات بحث بسیار جدی و مورد تاکید مقام معظم رهبری است اشاره کرد: در برنامه ششم توسعه کاهش ۳۰ درصدی پیش بینی شده است.
سردار هادیانفر اظهار داشت: ما در جاده های کشور نزدیک ۶ و نیم میلیارد تردد داریم. در دنیا متوسط تردد ۱۴ به ۱۰۰ نفر است اما در سال ۱۴۰۰ یک تب زدگی در مسافرت رخ داده است و با هر تعطیلی عده زیادی می خواهند به سفر بروند و از آنجا که افزایش تردد و افزایش تصادفات رابطه مثبت دارد. تلفات جاده ای در سال ۱۴۰۰ نیز افزایش داشته است.
رئیس پلیس راهور اشاره کرد: هرچه ما در زمینه مدیریت ترافیک و کاهش تصادفات پول خرج نماییم سرمایه گزاری نموده ایم و سودش به ما بازمی گردد. بدین سبب هزینه در کاهش تصادفات اتلاف سرمایه نیست بله علاوه بر نجات جان هموطنان موجب کاهش هزینه ما در طولانی مدت می شود.
وی با اشاره به بودجه پیشنهادی پلیس راهور به دولت اظهار داشت: اگر عدد پیشنهادی ما قبول شود ۵۰ درصد کاهش تصادف داریم. این یعنی از ۷ درصد تولید ناخالص کلی به ۳.۵ درصد کاهش پیدا می کند که رقم بسیار بزرگتری از ۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی است.
سردار هادیانفر افزود: برمبنای آمار ۵۱ درصد از ۱۷ هزار نفر کشته در جا می میرند. ۶ درصد در حین انتقال فوت می کنند و ۴۳ درصد در مراکز درمانی جان خودرا از دست می دهند. از این ۴۳ درصد نیز ۶۰ درصد به سبب خونریزی داخلی و مغزی رخ فوت می کنند که اصلا بیمارستان متوجه نمی گردد و پس از ترخیص فوت می کند.
وی اضافه کرد: سالانه ۷ هزار میلیارد تومان خرج درمان مجروحین تصادفات می شود که باید به آن ۷ درصد تولید ناخالص داخلی باید اضافه شود.
رئیس پلیس راهور گفت: پلیس مسئول کاهش تصادفات نیست. بلکه مسئول رسیدگی به تصادفات است اما تلاش ما کاهش تصادفات است و این حجم از تصادفات زیبنده ما نیست.
وی با اعلان اینکه تعداد ۳۰ دستگاه در این عرصه مسئول هستند و ۸ دستگاه مانند وزارت کشور، وزارت راه، وزارت صمت، راهور، ناجا، صداوسیما و... مسئول مستقیم هستند که باید درباب وظایف و مسئولیت های خود پاسخگو باشند.
سردار هادیانفر با اعلان اینکه نزدیک به ۸۰ درصد ترددها برای شهرهاست ولی ۳۰ درصد تصادفات درون شهری است توضیح داد: افزایش تصادفات زمانی رخ می دهد که یک راننده درون شهری یک دفعه تصمیم به مسافرت برون شهری می گیرد و چون به رانندگی درون شهری عادت دارد در جاده مرتکب خطا می شود و عمده رانندگان در ۳۰ کیلومتری اول خارج از شهر تصادف می کنند و ۵۱ درصد این تصادفات منجر بیه فوت می شود. این آمار ۱۱ ساله پلیس راه است.
رئیس پلیس راهور اظهار نمود: تصادفات هشتمین رتبه در مرگ مردم دارد و تنها در تابستان به تعداد کشت های متروپل ما تصادف منجر به مرگ داریم و به ازای هر نفر ۲۰ تا ۲۵ درصد مجروح وجود دارد.
وی کیفیت خودرو را عامل ۳۴ درصد دانست و توضیح داد: ما اگر به خودروسازی ها هشدار می دهیم بخاطر این است که دیگر نمی توانیم تحمل نماییم. ما اساسا از صنعت حمایت می نماییم ولی این حمایت دلیل بر تولید خودروی بی کیفیت نیست. راهبرد چین تامین منافع ملی است و محصولاتی باکیفیت های متفاوت تولید می کند اما تولید کننده ما ارزانترین. بی کیفیت ترین جنس را می خرد. بدین سبب نمی گردد خودرویی ساخته شود که پس از خروج از کارخانه خراب شود یا در زمان تصادف با خودرو باکیفیت خارجی تا وسط جمع شود درحالی که به خودرو خارجی تنها خط افتاده است.
رئیس پلیس راهور با تکرار این حرف که تصادفات اجتناب ناپذیر هستند اظهار داشت: اما نباید تصادف منجر به فوت سرنشین خودرو شود.
وی با اشاره به طرح همیاران پلیس اظهار داشت: از زمانی که طرح همیاران پلیس اجرا شد ۱۸ درصد تخلفات کم شد و بستن کمربند عمومی شد.
وی با اعلان اینکه ما باید آن ۵۱ درصد کشته در ابتدای تصادف را کاهش دهیم اشاره کرد: باید برمبنای قانون از دستگاه های مسئول جواب بخواهیم. من در دیدار با رییس جمهور هم گفتم شواری عالی ترافیک و کمیسیون ایمنی هووی هم شده اند. ما باید اینها را رها نماییم چونکه به یک شورای عالی ایمنی و حمل و نقل نیاز داریم که با حضور شخص رییس جمهور تشکیل گردد و رییس جمهور محترم هم قبول کردند و نخستین جلسه آن اجرا شد. بدین سبب ماهی یک جلسه پیش معاون اول و هر سه ماه یکبار با حضور رییس جمهور تشکیل می شود و رییس جمهور فردی است که می تواند از دستگاهها گزارش بخواهد و به آنها تکلیف کند.
وی افزود: زمانی که ما آن ۵۱ درصد را کاهش دادیم بعد باید به سراغ ۶ درصد کشته در حین انتقال به بیمارستان برویم و از اورژانس بخواهیم که برای این مسئله راه حل درستی عرضه نماید.
سردار هادیانفر افزود: در آخر همان ۴۳ درصدی که در بیمارستان ها جان خودرا از دست می دهند را نجات دهیم و با آموزش کادر درمان و تجهیز بیمارستان ها این درصد را کاهش دهیم. اینطور است که می توانیم جان مردم را نجات دهیم و این شدنی است.
رئیس پلیس راهور با اعلان اینکه مدیریت ترافیک برمبنای دیواره انسانی نمی گردد توضیح داد: بلکه مدیریت ترافیک باید بصورت یک سرمایه گذاری و بر طبق فناوری روز دنیا و مبتنی بر سیستم ها باشد.
وی با توضیح این نکته که هم اکنون بیشتر دوربین ها در جاده ها هستند اشاره کرد: از ۱۴۴۰ شهر در ۷ یا ۸ شهر دوربین ثبت تخلف داریم و آن هم زیاد نیست. برای مثال ما در ساری ۱ دوربین تخلف داریم. بدین سبب باید شهرها مجهز به سیستم هوشمند و تکنولوژی های جدید باشد.
سردار هادیانفر با اعلان اینکه ما وظیفه داریم کشته های تصادفات را کاهش دهیم اظهار نمود: ما ۵ هزار نقطه حادثه خیز داریم که ۲ هزار مورد برای شهرهاست که هر روز کشته می دهد. شوراها باید این نقطه ها را از پلیس راهور بخواهند و اصلاح کنند. ماه هم با کمال میل جزییات را به شما می دهیم.
وی افزود: برای مثال ۸۲ درصد از مرگ موتورسوارها برای گیلان و مازندران است. بدین سبب ما باید به دنبال کاهش تصادفات و کاهش مرگ و میر برمبنای آن باشیم.
سردار هادیانفر با اعلان اینکه همه اینها راه حل دارد و باید کارکنیم اشاره کرد: همه مسائل شهری مهم می باشد. اما تصادفات بسیار مهمست و با مرگ و زندگی انسان ها مرتبط می باشد. بدین سبب شوراها باید ابتدا به این موارد رسیدگی کند. زمانی که ما جان انسان ها را نجات دهیم بعدا می توانیم مشکلات دیگر را حل نماییم. بدین جهت شوراها بسیار تاثیر گذار هستند و می توانند با پول یا بدون پول تصادفات را کاهش دهند.
وی با اشاره به فعالیت پلیس راهور اظهار داشت: نزدیک به ۵۱ درصد از تمام خدماتی که نیروی انتظامی ارایه داده اند مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی است و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۸ میلیون خدمت به مردم ارائه شده است.
رئیس پلیس راهور اظهار نمود: ما سعی کردیم در طول این مدت خیلی از خدمات را به سمت الکترونیکی کردن برده ایم و صدور قبل جریمه و... را الکترونیکی کرده ایم.
وی با اشاره به این که نزدیک ۷ هزار میلیارد تومان جریمه رانندگی است بیان کرد: از این میان، بصورت حدودی۳۰ درصد شهرداری، ۳۰ وزارت راه، ۲۰ صندوق تامین خسارت بیمه مرکزی، ۲۰ درصد حوزه زیرساخت های پلیس است.
سردار هادیانفر با اعلان اینکه در طول این مدت دولت ۹ تا ۱۱ درصد پرداخت کرده است توضیح داد: ما از رییس جمهور درخواست کردیم منابع را آزادسازی کند و سازمان مدیریت تمام این ماده ۲۳ را آزاد کند. رقمی بیش از ۱۰ درصد بیمه شخص ثالث برای کاهش تصادفات مصرف شد که دولت باید آزاد کند و در صورت آزاد کردن شهرداری ها می توانند زیرساخت ها را بهبود بخشد.



1401/03/19
00:07:56
5.0 / 5
891
تگهای خبر: آموزش , اورژانس , ایمنی , بیمارستان
با این مطلب ایمن رها موافقید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

imenraha.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ایمن رها محفوظ است

ایمن رها

تجهیزات آتش نشانی و ایمنی و فروش و شارژ کپسولهای آتش نشانی
ایمنی را جدی بگیرید ؛ ایمن رها: حافظ جان و مال شما