از سوی سازمان هواپیمایی كشوری؛

اعلام علت سانحه پرواز مشهد-اصفهان هما

اعلام علت سانحه پرواز مشهد-اصفهان هما سازمان هواپیمایی کشوری در گزارشی درباره سانحه ایرباس ایران ایر در فرودگاه مشهد از فعال شدن ناخواسته ترمز هواپیما و مصدوم شدن ۱۵ سرنشین آن آگاهی داد.



به گزارش ایمن رها به نقل از مهر، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری در گزارشی درباره سانحه ایرباس A۳۰۰ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در پنجشنبه ۱۲ خرداد سال جاری در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد برای پرواز ۳۹۱ مشهد-اصفهان اعلام نمود: این سانحه در حین خزش هواپیما پیش از پرواز بر روی تاکسی وی فرودگاه مشهد به وقوع پیوست.
بر اساس گزارش مذکور، هواپیمای A۳۰۰ ایران ایر در فرودگاه مشهد مستقر بوده و فعالیت دارد که یک روز پیش از سانحه (چهارشنبه ۱۱ خرداد امسال) برای پرواز مشهد-کویت-مشهد آماده سازی شده بود.
مشاهده نشت سیال در سامانه های هیدرولیک هواپیما در فرودگاه کویت
این هواپیما ساعت ۱۳ روز ۱۱ خرداد از مشهد به کویت پرواز کرده بود که بعد از فرود در فرودگاه کویت، خلبان متوجه نشت سیال یکی از سامانه های هیدرولیک (سامانه زرد) هواپیما شده و مراتب به مکانیک سرنشین هواپیما اعلام می شود، مکانیک سرنشین هواپیما تلاش می کند با دریافت قطعه های یدکی لازم از شرکت هواپیمایی کویتی نسبت به رفع عیب هواپیما اقدام نماید که در نهایت
عیب مرتفع نمی شود؛ بنابراین هواپیما در شهر کویت زمین گیر می شود.
نهایتاً روز بعد، قطعه های مورد نیاز بوسیله ی یک هواپیمای مسافربری A۳۳۰ متعلق به ایران ایر که در راه اصفهان-کویت حرکت کرده بود، به دست مکانیک مجاز این هواپیما می رسد؛ هواپیمای A۳۰۰ ایران ایر بعد از تعمیر به سمت فرودگاه مشهد پرواز کرده و در ساعت ۱۹: ۵۰ دقیقه ۱۲ خرداد در فرودگاه مشهد فرود می آید.
پس از فرود در فرودگاه مشهد، بر روی چرخ های اصلی سمت چپ هواپیما ترکیدگی (Spot Flat) مشاهده می شود و پرسنل فنی نسبت به تعویض آن اقدام می کنند.
این در حالی است که قرار بوده این هواپیما ۸: ۴۰ روز ۱۲ خرداد از مشهد به اصفهان برود ولی چندین مرتبه به مسافران اعلام تأخیر شده بود؛ ایران ایر نسبت به انتقال مسافران به هتل اقدام نموده بود ولی بعضی از مسافران به هتل مراجعت نکرده اند.
ترمز هواپیما ناخواسته فعال شد
ایرباس A۳۰۰ ایران ایر ساعت ۲۲: ۱۰ پس از ۱۴ ساعت تأخیر آماده پرواز از مشهد به اصفهان شده بود؛ این هواپیما بعد از حرکت متوقف شده و بعد از چند دقیقه باردیگر حرکت کرده است اما پیش از باند فرودگاه، ناگهان ترمز هواپیما ناخواسته فعال و هواپیما متوقف می شود؛ خلبان هم بلافاصله درخواست پیاده کردن مسافران را عرضه کرده است.
درنتیجه این اتفاق و بعد از رجوع عوامل زمینی و پزشکی به داخل هواپیما، مشخص می شود که ۱۵ نفر از سرنشینان که هنوز کمربند ایمنی خویش را نبسته بودند، براثر برخورد به وسایل داخل کابین
مصدوم شده که با حضور عوامل پزشکی، ۷ نفر به صورت سرپایی معاینه شده و ترخیص می شوند ولی ۸ نفر برای مداوای بیشتر به بیمارستان اعزام می شوند.
بررسی ها نشان داده است که ۳ نفر از مهمانداران از ناحیه دست و پا گرفتار ترک خوردگی ساده استخوان شده اند که لازم است معاینات پزشکی آنان تکمیل شده تا میزان خسارت وارده به آنان
مشخص شود.
چرخ ها معاینه شدند ولی عیبی مشاهده نشد
با این حال بعد از تخلیه مسافران و انتقال هواپیما به پارکینگ، سامانه چرخ های هواپیما توسط پرسنل فنی شرکت هواپیمایی مربوطه بررسی شده ولی عیب خاصی مشاهده نشده و هواپیما ترخیص شده است ولی به دلیل مصدومیت خدمه پروازی، پرواز مذکور (مشهد-اصفهان ۱۲ خرداد ایران ایر) لغو می شود.
بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری دفتر بررسی سوانح و حوادث این سازمان ملزم به بررسی سانحه مذکور مطابق با ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو بوده و ضروریست اطلاعیه لازم به ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) و نهاد بررسی سوانح کشور فرانسه بعنوان سازنده هواپیما اعلام گردد.
مکالمات خلبان از جعبه سیاه هواپیما پاک شده
آنگونه که سازمان هواپیمایی کشوری می گوید: برای تحقیق بیشتر در مورد این رویداد درخواست بازخوانی دستگاههای ثبت و ضبط اطلاعات پروازی انجام و مشخص شد که فایل صوتی دستگاه ضبط صدای کابین خلبان به دلیل کارکرد آن پاک شده است؛ بنابراین کوشش برای بازخوانی سامانه FDR هواپیما در دستور کار قرار گرفته تا تحلیل مناسبی برای این رویداد حاصل شود.

1401/03/22
10:09:26
5.0 / 5
201
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
imenraha.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ایمن رها محفوظ است

ایمن رها

تجهیزات آتش نشانی و ایمنی و فروش و شارژ کپسولهای آتش نشانی