سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان كشور عنوان كرد

لزوم مدل سازی ساختمان و مکانیزم های فروریزش آن

لزوم مدل سازی ساختمان و مکانیزم های فروریزش آن ایمن رها: سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از لزوم مدل سازی یک ساختمان و مکانیزم های فروریزش آن آگاهی داد.


به گزارش ایمن رها به نقل از ایسنا، دکتر حمزه شکیب در یکی از سلسله نشست های تخصصی در زمینه مدیریت بحران که درباب بررسی ابعاد مدیریتی حادثه متروپل آبادان برگزار شد، اظهار نمود: متاسفانه اتفاق ناگوار دیگری رخ داد که به هر حال سنگین بود و واقعا جای هیچگونه دفاعی برای آن نیست اما باز هم می خواهیم تلاش نماییم تا از اتفاقی که رخ داده درس بگیریم و در بحث مدیریتی و فنی مشکلات را حل نماییم.
وی افزود: تلاش من این است که راهکاری پیشنهاد دهیم تا مسئولین و مدیران بتوانیم در این راه قرار بگیریم و مشکلات موجود را به حداقل برسانیم.
شکیب با اعلان اینکه عنوان صحبت بنده ارزیابی ساختمان متروپل و پلاسکو در مرحله تولید و بهره برداری است اظهار داشت: متروپل هنوز در مرحله تولید بود و به بهره برداری نرسیده بود. بنظر می رسد که پروسه تولید و بهره برداری کار دشواری نیست، به این صورت است که سرمایه گذار نخستین اقدام دستور نقشه ای را از مرجع صدور پروانه گرفتن می کند و بعد طراح را توسط مالک انتخاب می کند. حتما باید نقشه های طراحی توسط عامل چهارمی بررسی شود که قبل تر بررسی نمی شد. این کنترل مضاعف تا سال های ۸۲ و ۸۳ بسیار عالی کار کرد اما سال ۸۶ جمع آوری شد و سال ۹۰ در تهران به این صورت بود که به نظام مهندسی ساختمان سپرده شد.
وی اظهار داشت: مجری باید توسط مالک و انتخاب طراح باید توسط سازمان صورت گیرد و اجازه شروع پروژه از طرف ناظر داده شود. همین طور اجرا، نظارت و بازطراحی پروژه باید توسط افراد حقیقی و حقوقی صورت گیرد. در ادامه کنترل پروژه باید توسط مرجع پروانه صورت گیرد که نباید فقط از بعد هندسی باشد.
شکیب اظهار نمود: به هر حال محصول نهایی باید شناسنامه داشته باشد که از شروع انتخاب طراح باید اطلاعات گام به گام آماده شود و نهایتاً در پایان، قبل از انجام صدور اختتام کار، شناسنامه فنی و ملکی باید وجود داشته باشد. در مرحله بعدی که متاسفانه مغفول مانده است بهره برداری و کنترل بهره برداری برمبنای مبحث ۲۲ است که متاسفانه در میان تمام این مراحل اتفاقاتی می افتد که ساختمانی مثل متروپل حاصل می شود که تعداد این ساختمان ها نیز کم نیست.
وی افزود: ساختمان متروپل کلکسیونی از تخلفات بود و تخلف را نیز هر کسی نمی تواند انجام دهد مگر این که رابطه باشد. زمین نهایی ۳ هزار متر بوده در صورتیکه برمبنای دستور نقشه، قرار بوده است که ۱۶۷ متر باشد.
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار داشت: در ساختمان متروپل طراح ذی صلاح انجام نشده و اصلا فردی نبوده که به عنوان عامل چهارم طراحی را کنترل کند. حتما باید عامل چهارمی کنترل را انجام دهد. معین نیست که مجری ساختمان چه کسی بوده است، اگر بصورت چشمی هم نگاه کرد مشخص است که نظارتی وجود نداشته و حتی مدتی ناظری وجود نداشته است که بعدا نیز با فشارهای دفتر نمایندگی آبادان ناظرانی تعیین شده و باردیگر ناظران انصراف دادند. اصلا اجازه ای نیز برای شروع پروژه انجام نشده است و حتی در سال ۹۵ آغاز نموده بود وسال ۹۶ پروانه شروع گرفته بوده است.
وی افزود: نه فقط توسط مرجع صدور پروانه نظارتی نبوده که زمانی که تخلفات فنی نیز داده شده توجهی به این مساله نشده است.
شکیب با اعلان اینکه جا دارد در مرحله بهره برداری نیز مسئولین متوجه اهمیت موضوع شوند، اظهار داشت: یکهزار ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران داریم و این نقشه ها باید در دسترس افراد ذی صلاح باشند. همین طور نقشه های سازه ای و مکانیکی هم باید در دسترس باشد و باید مکانیزم های فروریزش یک ساختمان از پیش آماده باشد. مدل سازی این ساختمان و مکانیزم های فروریزش آن باید مشخص باشد تا تیم های امدادی بدانند باید از کجا شروع کنند. نقاط ضعف سازه و معماری باید مشخص باشد. حتی برای زمانی که ساختمان گرفتار حادثه شد و فروریخت هم برای تخلیه و امدادرسانی باید نقشه های آنرا داشته باشیم. هنوز باید تلاش بسیاری نماییم تا این اتفاقات رخ دهد.
وی اظهار داشت: به لحاظ مطالعاتی کارهای خوبی انجام شده که در سطح دنیا مرجع شده است اما خودمان از آن استفاده نمی نماییم. در حقیقت فاصله دانش ما با عملکردشان زیاد است. باید مطالعات انجام شده پیاده سازی شود.

سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر این که باید تلاش نماییم تا ریسک را کاهش دهیم و لزوم آن برای اجرای طرح های تفصیلی است، اظهار داشت: در خواست ما این است که اگر مقرر است ساختمانی پنج طبقه ساخته شود چرا از ابتدا دستور نقشه پنج طبقه داده نمی گردد.
به گفته ی ایشان، به روز رسانی طرح جامع و تفصیلی شهری، برقراری صحیح نظامات اداری درون سازمانی و برون سازمانی و تغییر رویکرد های حاکمیتی، فنی و اجرائی از پیشنهادات وی است.
شکیب اضافه کرد: نظامات اداری ما هم برای درون سازمانی و برون سازمانی باید صادقانه و واضح و آشکارا گفته شود. باید ارتباط بین سازمانی نیز تقویت شود که دیگر حادثه مثل متروپل و پلاسکو نداشته باشم.
او در آخر اظهار داشت: برمبنای بخشنامه های ما مهم این است که سقف ها نریزد اما در بخشنامه های دنیا دیگر اینطور نیست و اولویت های دیگری وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود.




منبع:

1401/03/25
23:49:50
5.0 / 5
518
تگهای خبر: امدادرسانی , تخصص , تولید , حادثه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
imenraha.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ایمن رها محفوظ است

ایمن رها

تجهیزات آتش نشانی و ایمنی و فروش و شارژ کپسولهای آتش نشانی