وزیر بهداشت: ۹۷ درصد موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند به گزارش ایمن رها، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: آمارها نشان داده است که موتورسواران بدون کلاه ایمنی، بیشترین درصد مرگ و میر را در حوادث درون شهری به خود اختصاص داده اند. به گزارش ایمن رها به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا ظفرقندی ظهر امروز (پنجشنبه) ۹ اسفند در سومین کنگره بین المللی مرکز تحقیقات سوانح و مصدومین و مدیریت درمان مصدومین سوانح ترافیکی که در سالن همایش های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران، اضافه کرد: طبق داده ها و آمارها ۹۷ درصد شهروندان موتور سوار از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند و این یک زنگ هشداری برای ماست که باید با آموزش ها، فرهنگسازی بیشتر و همراهی پلیس راهور در جهت کاهش آن کوشش کرد. ظفرقندی اظهار داشت: خوشبختانه در بحث استفاده از کمربند ایمنی در سطح بهتری هستیم و اگر بتوانیم با همکاری جمعی و عرضه راهکارهایی موثر، حداقل نیمی از موتورسوان از کلاه ایمنی استفاده کنند، ۱۵ درصد از آسیبها در این حوزه کاسته می شود. وزیر بهداشت و درمان همینطور ضمن اشاره به برگزاری پویش "نه به تصادف" اضافه کرد: جان آدمی عزیز و پرارزش است و هدف اساسی این پویش اینست که اگر همه ما با بهره گیری از تمام امکانات، ظرفیت ها و روش های موثر، حتی شده از آمار مرگ و میر یک نفر در این حوادث جاده ای را کم نماییم، گویی تمام انسان ها را نجات دادیم. ظفرقندی ضمن اشاره به اقدامات بعضی از کشورها در جهت کاهش آمار مرگ و میر تصادفات اظهار داشت: در کشوری مانند سوئد، با بهره گیری از تحقیقات علمی و بررسی نتایج آن به دنبال رساندن این آمار به صفر هستند و ما برای رسیدن به این هدف نیازمند تدوین برنامه های کوتاه مدت و دراز مدت با همکاری تمامی ارگان ها و سازمان ها همچون مجلس، قوه قضاییه، پلیس، آموزش وپرورش و حتی افراد جامعه هستیم. وی ضمن اشاره به این که بیشتر از نیمی از تصادفات جاده ای به سبب خطای انسانی است، اضافه کرد: ۵۰ درصد از عامل تصادفات قابل حل است و نیازمند تبلیغات و فرهنگ سازی از راه رسانه ها، آموزش به مردم و حتی کاهش زمان انتقال مصدومین به بیمارستان هاست. وزیر بهداشت و درمان ضمن اشاره به این که ایمن سازی خودرو ها، جاده ها و اصلاح نقاط حادثه خیز یک برنامه دراز مدت است که باید برای به تحقق آن برنامه ریزی و تلاش کرد، اظهار داشت: با عنایت به زمان کم پویش" نه به تصادف" میتوان از راهکارهایی بهره برد که در زمان کم نتیجه بخش باشند؛ همچون میتوان به همکاری جدی پلیس راهور در تدوین جریمه ها و ایست بازرسی های بیشتر جاده ای اشاره نمود. ظفرقندی افزود: اگر ایمن سازی جاده ها زمان بر است و احتیاج به برنامه ای دراز مدت دارد اما شناسایی نقاط پرخطر و حادثه آمیز، می تواند ۳۰ درصد این حوادث را کم کند. به نقل از ایشان، در بعضی کشورها ایستگاه هایی وجود دارد که رانندگانی که به سبب مصرف مشروبات الکلی، داروها و خواب آلودگی قادر به رانندگی نیستند متوقف و جریمه می شوند که تحقق این هدف ضرورت همکاری جدی پلیس راهور است. وزیر بهداشت و درمان همینطور از نقش موثر کادر درمان و اورژانس در مراقبت های حین تصادف و پس از تصادف سخن گفت و اضافه کرد: انتقال سریع مصدومین به بیمارستانها بشدت مهم می باشد و نیازمند توانمند سازی بیشتر نیروهای وزارت بهداشت است؛ همانطور که اگر تجارب موفق زمان جنگ را مرور نماییم، با نزدیک کردن مراکز درمانی به خط مقدم، جان خیلی از مجروحین نجات یافت. ظفر قندی در ادامه به استفاده از فناوریهای جدید و هوش مصنوعی برای کاهش تصادفات اشاره نمود و اظهار داشت: استفاده از این تکنولوژیها می تواند تا بیشتر از ۴۹درصد موثر باشد، همینطور ایجاد قوانین سختگیرانه و ایست بازرسی برای نظارت رانندگان تا ۱۷ درصد، پویش های ایمنی جاده ها ۹ درصد و اصلاح نقاط حادثه خیر می توانند تا ۳۰ درصد از تصادفات را کم کند. به گزارش وبدا، وزیر بهداشت در انتها ضمن اشاره به پای کار آمدن آموزش وپرورش در پیوستن به این پویش درجهت آموزش و فرهنگ سازی دانش آموزان، اظهار داشت: انتظار اینست که همه دست به دست هم دهیم با همدلی و همکاری، قدمی در جهت کاهش تلفات جاده ای، سلامت مردم و جلوگیری از عوارض جبران ناپذیر این حوادث برداریم. 1403/12/10 11:34:01 5.0 / 5 243 تگهای خبر: آسیب , آموزش , اورژانس , ایمنی با این مطلب ایمن رها موافقید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط طوفان استان تهران ۶ مصدوم داشت مرحله لکه گیری حادثه آتشسوزی بندرعباس در حال انجام می باشد افتتاح پروژه های عمرانی آتش نشانی تهران در روز آتش نشان هشدار نارنجی هواشناسی خوزستان برای گردوخاک محلی نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۳