مهر گزارش می دهد

افزایش ۲برابری تولید موادمخدر درافغانستان، اخطار جدی به خانواده ها

افزایش ۲برابری تولید موادمخدر درافغانستان، اخطار جدی به خانواده ها ایمن رها: میزان تولید مواد مخدر در كشور افغانستان در سال های اخیر دو برابر شده و ۳۰ درصد از این تولیدات هم به ایران ترانزیت می شود؛ نكته ای كه هشداری جدی برای خانواده های ایرانی است.



به گزارش ایمن رها به نقل از مهر، در سال های اخیر، میزان تولید مواد مخدر در كشور همسایه ما، افغانستان به دلایل مختلف دو برابر شده است.
پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه ۳۰ درصد مواد مخدر تولیدی افغانستان از ایران ترانزیت می شود، اظهار داشت: بر مبنای آمارهای بین المللی، كشورها حداكثر بیست تا ۲۵درصد مواد ورودی به كشور را می توانند كشف كنند. میزان كشفیات ما در سال قبل ۸۱۰ تن مواد بوده است و این نشان داده است كه احیانا سوداگران مواد مخدر قصد داشتند ۲۴۰۰ تن مواد را از كشور ما عبور دهند.
وی با اخطار نسبت به افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان اظهار داشت: میزان تولید مواد مخدر در افغانستان حدودا دو برابر شده است و به حدود ۹هزار تن رسیده است، عددی كه برای كشورهای همسایه با افغانستان خطرناك می باشد.
سردار مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا هم در پاسخ به خبرنگار مهر درباره دلایل افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان اظهار داشت: ناامنی های موجود در افغانستان و فعالیت گروه های افراطی تحت حمایت نیروهای غربی در این كشور و مسائلی از این دست زمینه كشت دو برابری مواد مخدر را فراهم آورده است.
وی اضافه كرد: البته این عوامل سبب شده نگرانی ها در این نقطه از دنیا شده و به نظر می آید با درنظر گرفتن این عوامل وخامت اوضاع در این منطقه بیشتر خواهد شد.
تریاك، هروئین و حشیش بالاترین میزان مصرف داخلی
چندی پیش اسداله هادی نژاد معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر از كشف ۲۸۹ تن انواع مواد مخدر و روان گردان در كشور از ابتدای سال جاری در كشور اطلاع داد و اظهار داشت: مجموع كشفیات چهارماهه سال جاری و هفته اول مرداد ماه (براساس گزارش هفتگی استان ها) ۲۸۹ تن است.
وی اضافه كرد: كشفیات ۴ ماهه سال قبل ۲۷۳ تن بوده كه در مقایسه با كشفیات سال جاری (۴ ماه و یك هفته) به شكل غیر رسمی ۶ درصد افزایش دارد.
هادی نژاد افزود: بیشترین حجم مواد مكشوفه از مجموع ۱۰۹۳۸ كیلوگرم، مربوط به تریاك به میزان ۸۱۶۱ كیلوگرم بوده است كه ۷۴.۶ درصد مجموع كشفیات را شامل می گردد.
هادی نژاد اضافه كرد: همینطور از این میزان، ۱۶۹۱ كیلوگرم حشیش، ۶۸ كیلوگرم هروئین، ۷۹۴ كیلوگرم مرفین، ‏‏ ۹ كیلوگرم شیشه، ۲۰۰ كیلوگرم مواد پیش ساز، ۱۶۵۱ عدد قرص روانگردان و ۲۱۲ كیلوگرم سایر مواد كشف و ضبط شده است.
وی با اشاره به اینكه این میزان از كشفیات طی ۱۳۷۲ فقره عملیات صورت گرفته است، اظهار داشت: سرانه كشفیات مواد مخدر در این دوره ۷.۹ كیلوگرم به ازای هر عملیات بوده است.
هادی نژاد اضافه كرد: از مجموع ۱۶۵۱ عدد قرص های روانگردان مكشوفه در این مقطع، بیشترین تعداد به ترتیب با ۸۵۰ عدد مربوط به استان آذربایجان غربی، ۴۶۶ عدد استان گلستان، ۱۵۲ عدد استان گیلان و مابقی مربوط به استان های البرز، تهران و همدان است.
دانش آموزان و اخطار نسبت به فضای مجازی سردار مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر كشور در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص كاهش سن اعتیاد در كشور و افزایش مصرف مواد مخدر در میان دانش آموزان اظهار داشت: سال قبل ما یكسری برنامه را در مدارس كشور دنبال كردیم و با خانواده ها و مربیان آموزشی در مدارس و خود دانش آموزان ارتباط گرفتیم. سردار زاهدیان با اشاره به فضای مجازی بعنوان یكی از مهمترین راه ها برای تبلیغ مواد مخدر اظهار داشت: امروز دسترسی راحت به واسطه فضای مجازی به مواد مخدر این صدمه پذیری را برای نوجوانان، دانش آموزان و دانش جویان بوجود آورده است. وی تصریح كرد: امروز اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر از اولویت برنامه های ماست و ما در چارچوب وظایف نیروی انتظامی به این امر توجه داریم. از جانب دیگر چهار محیط را در زمینه آموزش همگانی برای فعالیت ها مشخص كردیم؛ خانواده، محلات، محیط های آموزشی و محیط های كار.
سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم در گفتگو با خبرنگار مهر با صدمه شناسی مواد جدید و گرایش آن در بین جوانان می گوید: مواد مخدر جدید چون میزان تخریب و حالت نشئگی اش بیشتر است، از جانب دیگر تبلیغات پیرامون آن هم با جذابیت بیشتر و دروغ های فراوان همراه می باشد، جوان تر ها را به سمت خود می كشد.
وی تاكید می كند: در این زمینه نقش خانواده ها بسیار حائز اهمیت است. خانواده ها باید با هشیاری نسبت به این مسائل ورود كنند.

1397/05/11
16:25:58
5.0 / 5
4761
تگهای خبر: پلیس , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
imenraha.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ایمن رها محفوظ است

ایمن رها

تجهیزات آتش نشانی و ایمنی و فروش و شارژ کپسولهای آتش نشانی