سردار مهری با حضور در مهر تشریح كرد؛
اتلاف ۶، ۷ درصدی تولید ناخالص ملی در تصادفات رانندگی
ایمن رها: رئیس پلیس راهور ناجا با حضور در خبرگزاری مهر از اتلاف بیش از ۶/۷ درصدی تولید ناخالص ملی در تصادفات رانندگی سخن گفت.
خبرگزاری مهر، گروه جامعه: سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا به مناسبت روز خبرنگار از خبرگزاری مهر بازدید و در این دیدار پیام تبریك سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی به مناسبت روز خبرنگار را به مدیرعامل و خبرنگاران خبرگزاری مهر منتقل كرد.
وی در این دیدار با اشاره به فعالیت های روزنامه تهران تایمز و خبرگزاری مهر اظهار داشت: شهید بهشتی در همه عرصه های مدیریتی چهره ای فوق العاده، اثربخش و اثرگذار بود و تولید روزنامه تهران تایمز توسط ایشان نشان دهنده هوشمندی این شهید بزرگوار و آگاهی ویژه به حوزه رسانه بوده است. وقتی شهید بهشتی به شهادت رسید از او بعنوان كسی نام برده می شد كه مسیرهای بزرگی را برای انقلاب باز كرده است.
وی اضافه كرد: نقش خبرگزاری و خبرنگار از ابعاد مختلف، ویژه و حساس است. انشاءالله كه خداوند توفیق دهد همه ما رسالت اصلیمان را انجام دهیم. همه ما در یك كشتی نشسته ایم و موفقیتمان در گرو همراهی ما است. امیدوارم خبرگزاری مهر هم همان گونه كه در نامش آمده، مانند همیشه منشاء مهر و محبت باشد.
گفتگو با رئیس پلیس راهور ناجا را در ادامه می خوانید.
یكی از تاكیدات پلیس تمركز بر فرهنگسازی است و همین نقطه ارتباط پلیس و رسانه ها را پررنگ می كند. در حدود ۱۰ سال قبل آمار كشته های تصادف در كشور نصف شده كه نشان داده است این فرهنگسازی توانسته مثمرثمر باشد. شما چقدر از مسیری كه پیش آمده اید راضی هستید و چقدر از ظرفیت رسانه بهره برده اید؟
واقعیت این است كه یكی از مهمترین رویكردهای پلیس ارتقاء فرهنگ ترافیك است. به نظر ما در این حوزه توفیق داشتیم اما واقعیت این است كه به آن جایگاه مطلوبی كه مدنظر ماست دسترسی پیدا نكرده ایم. در مورد پلیس، مبحث پیشگیری برای ما بسیار حائز اهمیت است. ما در برقراری نظم و انضباط ترافیكی، وظیفه مشخص و روشنی داریم. منابع پرارزش آموزه های دینی را هم داریم كه متاسفانه آن گونه كه باید اجرا نمی گردد. بر مبنای آموزه های دینی ما آنكه سد معبر می كند و باعث ترافیك می گردد حق الناس را ضایع كرده است. از این مورد در دنیای غرب بعنوان برهم زنندگان حقوق دیگران یاد می گردد و عمر این نوع نگاه هیچگاه به سابقه آموزه های دینی و فرهنگی ما نمی رسد. در چند سال قبل ما با همراهی رسانه ها اقدامات خوبی را انجام دادیم بخصوص در زمینه فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و اقدامات فرهنگی. معاونت اجتماعی بعنوان مبحث مهم در نیروی انتظامی شكل گرفت. این معاونت به این دلیل كه مسئله فرهنگ و آموزش همگانی برایمان اهمیت داشت، به وجود آمد. ارتباط با مردم با استفاده از رسانه های گروهی به جد در دستور كار ما قرار دارد، اما به هر حال هنوز ضعف های بسیاری در این رابطه وجود دارد كه با رفع آن می توان شاهد اتفاقات بسیار خوشایندی بود.
به نظر شما مهمترین حلقه مفقوده در این رابطه چیست؟
به نظرم واحدهای درسی در دانشگاه ها و مدارس و ارتباط پررنگ تر با رسانه ها می تواند خلاء های موجود را مرتفع كند. خوشبختانه با وزارت بهداشت ارتباط های خوبی برقرار شده و مقرر است یك واحد درسی تحت عنوان ایمنی و ترافیك در مجموعه دانشگاه های سراسر كشور در حوزه علوم پزشكی داشته باشیم. ده ها جلسه هم با مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش داشتیم تا بتوانیم این موضوعات را به كتابهای درسی برسانیم. با شورای عالی انقلاب فرهنگی هم همینطور.
روزانه ۴۴/۵ نفر را در تصادفات از دست می دهیم. ۹۷۰ نفر روزانه در تصادفات رانندگی مجروح می شوند یعنی در سال ۱۶۲۰۰ نفر جانشان را در تصادفات رانندگی از دست می دهند و ۳۳۵ هزار نفر مجروح می شوندواقعیت این است كه ما امروز بدون آگاهی كامل از مسائل ترافیكی و فرهنگ ترافیك نمی توانیم زندگی نماییم. بر مبنای آمار ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت كشور در شهرها زندگی می كنند؛ برخلاف اوایل انقلاب كه این آمار برعكس بوده است. بنابراین پرداختن به این مسائل ترافیكی و فرهنگ سازی اجتناب ناپذیر است. ما در تهران روزانه میلیون ها تردد داریم. آمار جابجایی در تهران گاه به ۲۴ میلیون سفر در روز می رسد بنابراین رویكرد فرهنگی، اطلاع رسانی و آگاه سازی را دنبال می نماییم. برای نمونه می توانم بحث همیاران پلیس در مدارس، پلیس یاران جوان و نوجوان در دوره متوسطه، فرهنگیاران ترافیك كه معلمان و اساتید دانشگاهی را در بر می گیرد و بازرسان نامحسوسی هستند كه برابر قانون ورود می كنند را اشاره كنم. در روستاها ما دهیاران را با عنوان راهوران محله مورد توجه قرار دادیم و با آنها جلسات بسیاری داشتیم. در مجموع اقدامات خوبی صورت گرفته اما تكامل یافته نیست چونكه اگر قانع باشیم به قول آیت الله جوادی آملی، دیگر پیشرفت نمی نماییم. ما به جد به دنبال ارتقاء فرهنگ ترافیك، آموزش همگانی و آگاه سازی مردم هستیم.
اجازه دهید مروری بر آمار داشته باشیم. ما روزانه ۴۴/۵ نفر را در تصادفات از دست می دهیم. ۹۷۰ نفر روزانه در تصادفات رانندگی مجروح می شوند یعنی در سال ۱۶۲۰۰ نفر جانشان را در تصادفات رانندگی از دست می دهند و ۳۳۵ هزار نفر مجروح می شوند. سهم موتورسوارها ۲۰ تا ۲۴ درصد، سهم عابرپیاده ۲۰ درصد و... است. این عدد، عدد بزرگی است. باآنكه نسبت به سال ۸۴ كه كشته های ما در سال ۲۸ هزار نفر بودند این آمار كاهش چشم گیری داشته است، اما باید دست به دست هم دهیم یك آگاهی بیشتر به معنای یك مجروح كمتر است. در حوزه اقتصادی ۶.۷ درصد تولید ناخالص ملی در تصادفات از بین می رود یعنی ۴۰هزار میلیارد؛ پس ما باید بر فرهنگ سازی و آموزش تاكید نماییم و این كار باید از سنین پایین آغاز شود.
شما اشاره كردید كه ۲۴درصد كشته شدگان مربوط به موتورسواران است. سالانه ۵هزار موتورسوار در جاده های كشور فوت می كنند. مبحث موتور، مبحث بسیار پیچیده ای است؛ یك بسته و مجموعه ای است كه باید با هم و در كنار هم بررسی شود. موتور صرفاً یك وسیله حمل و نقل نیست بلكه بحث معیشت، باربری و غیره را همراه دارد. اما مسائل و حواشی آن متاسفانه آنگونه كه باید كاهش نمی یابد. از ساماندهی موتوسوارها گرفته، بحث آلودگی آنها، پلاك ملی و غیره...
در كشور بیش از ۱۱.۵ میلیون موتور توسط پلیس پلاك گذاری شده است. در هر مقطعی بر مبنای استانداردسازی وزارت صنعت یا سازمان ملی استاندارد، موتورها مجوز می گیرند و شماره گذاری شده و در سطح معابر تردد می كنند. در ارتباط با پلاك ملی باید بگویم تمام موتورسیكلت هایی كه به صورت استاندارد تولید شوند و قانونی وارد شوند، پلاك ملی می شوند. در مورد ساماندهی و نظم و انضباط آنها هم این مورد در شورای عالی ترافیك كشور با حضور وزیر محترم كشور مطرح و پیگیری شده و تصمیمات خوبی گرفته شده است. از سویی دیگر، ساماندهی موتورسیكلت ها در استان هم به استاندارد ابلاغ گردیده است. ما بحث آموزش و فرهنگ سازی را بخصوص در سالهای اخیر برای موتوسواران به صورت پررنگ داشتیم. در تهران چادرهایی در سطح شهر نصب كردیم و به موتورسوارانی كه تخلفات بسیار بخصوص حادثه ساز داشته اند، آموزش های الزامی دادیم. با این وجود، ما هم معتقدیم نوع تولید موتور در كلان شهرها نیاز به بازبینی دارد. باید میزان قدرت موتور كاهش پیدا كند و از موتورهایی كه آلودگی كمتر تولید می كنند استفاده گردد. باآنكه دو سالی هست كه شاهدیم موتورسیكلت كاربراتوری تولید نمی گردد و همه موتورها انژكتوری هستند. در حوزه آموزش همگانی استفاده از بیمه، كلاه ایمنی و غیره شرایط نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است اما همانطور كه شما هم اشاره كردید، مطلوب پلیس نیست.
بر اساس آمار، میزان تلفات جاده ای در یك دوره ده ساله به نصف رسیده است. با اشاره به فرهنگسازی هایی كه در حوزه موتورسیكلت صورت گرفته، آیا این كاهش تلفات را در این حوزه هم داشتیم؟ نكته دوم اینكه به نظر می آید علی رغم اقدامات صورت گرفته هنوز میزان قانون گریزی، مخدوش كردن پلاك، بار نامتعارف، عبور از پیاده روها و خطوط ویژه اتوبوس با بسامد بالایی از جانب موتوسواران صورت می گیرد.
البته نمی توانیم این قانون گریزی را به همه اطلاق نماییم. اساساً تعدادی اینگونه اند و ما هم می پذیریم. البته قبول دارم كه فرهنگسازی در حوزه موتورسوارها دیرتر شروع شده و نتایج آن چندان مطلوب نمی باشد. در بحث دستورالعمل ساماندهی موتورسواران تمام كسانی كه بعنوان متولی امر هستند و شركت های ذیربط ورود كرده اند اما همانطور كه اشاره كردید امروز استفاده از موتور صرفاً جنبه رفت و آمدی ندارد.
بر اساس مصوبات قانونی، چون این موتورها بالای ۲۵۰ سی سی بودند نیاز به مصوبه هیئت وزیران بود. این مورد در جلسه تصویب گردید و مقرر گشت برای واحدهای خدماتی و امدادی این استثناء را قائل شونداگرچه اصل و تعریف آن برای جابجایی نفر است اما واقعیت این است كه موتور هم بار می برد، هم مسافر و هم وسیله تفریحی شده است. همكاران ما در پلیس تمركزشان را بر موتور بیشتر كرده اند و هر نوع تخلفی را متوقف و آموزش می دهند. شما این روزها می توانید بحث طرح های ویژه موتورسواران را در سطح شهر مشاهده كنید.
امروزه شاهد فعالیت استارت آپ هایی در حوزه حمل و نقل بخصوص حمل و نقل موتوری هستیم. این استارت آپ ها چقدر توانسته اند از سرگردانی موتورسواران و حوادث مربوط به آنها بكاهند؟
ما با فعالیت های اینترنتی و استفاده از فعالیت های نوین مخالف نیستیم، اتفاقا از آن ها حمایت هم می نماییم. اساساً این استارت آپ ها می توانند منشاء خدمات بسیار باشند و به كاهش آلودگی و سرگردانی موتورها بیانجامند اما باید ساماندهی شوند. پلیس در مورد این استارت آپ ها نظراتی دارد. شورای عالی ترافیك ساماندهی استارت آپ ها را در دستور كار دارد و جلسات بسیاری هم با آنها برقرار كرده است. با عنایت به نگاه مثبتی كه به استارت آپ ها داریم، این ساماندهی و برگزاری جلسات می تواند بسیار مفید باشد.
چند وقتی است اورژانس، موتورهایی را وارد كرده كه پلاك گذاری نشده اند و این مورد سروصدای بسیاری به دنبال داشت. ظاهراً مشكلی در بحث ترخیص از گمرك بوده و مبحث پیچیده شده است.
بر اساس مصوبات قانونی، چون این موتورها بالای ۲۵۰ سی سی بودند نیاز به مصوبه هیئت وزیران بود. این مورد در جلسه تصویب گردید و مقرر گشت برای واحدهای خدماتی و امدادی این استثناء را قائل شوند.
اما این موتورها همچنان بدون پلاك تردد می كنند.
آقای قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در كمیسیون زیربنایی دولت توضیح داده بود به جهت اینكه در ترافیك كلان شهر تهران به سرعت به مصدومان خدمات رسانی شود، نیاز است كه موتور اورژانس وارد شود. این مورد مورد تصویب قرار گرفت و موتورسیكلت های اورژانس وارد شدند.
قطعاً ورود این موتورسیكلت ها مفید بوده اما سوال من این است كه خودروی رئیس جمهور هم پلاك شده است. علت پلاك نشدن این موتورها چیست؟
ما هم تاكیدمان بر این مورد است كه همه وسایل نقلیه باید پلاك شوند. این مورد را اساساً به صورت ویژه پیگیری می نماییم. از نظر ما هر وسیله نقلیه ای كه شرایط لازم را داشته باشد و مراحل قانونی را سپری كرده باشد پلاك گذاری می گردد.
.... و صحبت پایانی؟
كار خبرنگاری، كاری بسیار حساس است. از این بابت كه هم باید سرعت و هم صحت داشته باشد. سیاه نمایی نكنند و اطلاع رسانی و خبردهی موثر داشته باشند. امروز نحوه ارتباط با گذشته بسیار متفاوت می باشد. بشر امروز انواع و اقسام وسایل ارتباطی را دارد و خبر لحظه ای منعكس می گردد. در این میان باید اخبار را مدیریت كرد. امروز بخصوص به علت شرایط خاصی كه كشور دارد و نقش آفرینی انقلاب، رسالت خبر و خبرنگاری بسیار حساس تر از گذشته شده است. امنیت روانی جامعه اساساً متوجه همه رسانه های گروهی است؛ آن چیزی كه دشمن دنبال می كند بحث برجسته سازی نقاط ضعف ما است. از اول پیروزی انقلاب هم این بوده است. سیاه نمایی می كند و ما بارها شاهد این مورد بوده ایم. اینجا نقطه حساس كار خبرنگاری، خبرنگاران داخلی است كه حقایق را منعكس كنند. مسئولیت خبرنگاران بسیار سنگین و حساس است و ما به آن ها خدا قوت می گوییم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب