با افزایش دما و رعایت نكردن اصول ایمنی؛

آتش گوش به زنگ است

آتش گوش به زنگ است ایمن رها: اصفهان روند افزایشی دمای هوا و غیرایمن بودن تعدادی از ساختمان های مسکونی و غیرمسکونی شهر دست به دست یکدیگر داده اند تا آتش گوش به زنگ و در کمین مردم باشد. مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان و سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز در این خصوص به مردم اصفهان پیام داده اند.



منصور شیشه فروش، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان، از افزایش احتمال حریق در فصل گرما به ایسنا آگاهی داد و اظهار داشت: فصل تابستان و افزایش دما همیشه زمینه و ظرفیت وقوع آتش سوزی را در خود داشته است. از اماکنی که این روزهای گرم امکان بروز حریق در آنها وجود دارد، ساختمان های مسکونی و تجاری به شمار می آیند.

او به ابلاغ دستورالعمل ایمنی آتش سوزی اشاره نمود و تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با صدور یک دستورالمعل ایمنی آتش سوزی از بخش های اجرائی تقاضا کرد تا تمامی ضوابط ایمنی و آتش نشانی را در ساختمان های مسکونی و تجاری رعایت نمایند. این ابلاغیه خطاب به تمامی مجتمع های مسکونی و بسیار مرتفع و ساختمان های اداری و درمانی و تجاری است.

این مسئول استانداری در تکمیل توضیحات خود درباره‌ی دستورالعمل مورد اشاره اشاره کرد: هیئت مدیره‌ی ساختمان ها و سرپرستان این تأسیسات همگی موظف اند تک تک نقصها ایمنی موجود در شبکه ها و تابلوهای برق را در محیط خود مرتفع کنند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان در ادامه‌ی شرح وظایف مدیران ساختمان ها افزود: استانداردسازی آسانسورها و مسدودنبودن مسیر پله ها و ورودی و خروجی ساختمان ها نیز با هدف رفت وآمد آسان و سریع خودرو های امدادی لازم است.

شیشه فروش اضافه کرد: تعبیه‌ی مخازن ذخیره‌ی آب آتش نشانی که مجهز به پمپ باشند، تجهیز ساختمان به سیستم برق اضطراری، برخورداری از درهای دودبند استاندارد، گرفتن تأییدیه های ایمنی و آتش نشانی، نصب سیستم های برخط اعلام و اطفای آتش سوزی، ایمنی تأسیسات سرمایشی، گرمایشی و موتورخانه، رعایت ایمنی در نگهداری از مواد اشتعال زا و سیلندرهای گاز همچون مواردی است که رعایت آنها برمبنای دستورالعمل الزامی است.

بی توجهی در قبال ایمن سازی پیگیری قانونی دارد

او درباره‌ی نظارت بر این دستورالعمل نیز چنین تبیین کرد: اداره‌ی کل راه و شهرسازی استان اصفهان با تشکیل کارگروه پایش ایمنی در ساختمان های مهم و مرتفع، پیگیری و ارزیابی ایمنی در ساختمان های لطمه پذیر را به عهده دارد. این ساختمان ها از طرف مرکز تحقیقات راه و شهرسازی شناسایی شده اند.

این مسئول استان اصفهان درباره‌ی وظایف شهرداری نیز بیان کرد: شهرداری ها نیز وظیفه دارند با تشکیل کارگروه تخصصی و با همکاری عوامل آتش نشانی در ارزیابی ایمنی ساختمان های اداری، فرهنگی، مسکونی، تجاری درمانی و... در مقابل آتش سوزی نقش آفرینی کنند.

شیشه فروش درخصوص وظایف شهرداری افزود: آنها باید مطابق با بازبینه های (چک فهرست های) ابلاغی اقدام نمایند. شهرداری ها باید بعد از ابلاغ کتبی نقصها به مالکین ساختمان ها و تعیین زمان برای رفع کمبودها بار دیگر بر کار متولیان و مدیران ساختمان ها نظارت کنند. اگر ایمن سازی و رعایت اصول ایمنی همچنان رعایت نشده بود بوسیله مراجع قانونی پیگیری و با هدف رفع خطر و ایمن کردن ساختمان ها وارد عمل شوند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار داشت: تا حالا ۷۵ ساختمان ناایمن شناسایی شده است که به همت اداره‌ی کل راه و شهرسازی استان اصفهان در سامانه های مرتبط نیز برای ارزیابی های ثانویه ثبت شده اند و در اختیار مرکز تحقیقات راه و شهرسازی کشور قرار دارند.

او با ذکر این نکته که ۴۳۰ ساختمان ناایمن نیز از طرف شهرداری ها شناسایی شده است، توضیح داد: تمامی مصداق های ناایمن به مالکین ابلاغ گردیده است. در صورت وقوع حادثه نیز باید در کوتاهترین زمان اطلاع رسانی لازم از طرف مردم به دستگاه های امدادی تلفن ۱۲۵ صورت گیرد. متأسفانه روز گذشته (۱۸ تیر ۱۴۰۳) شاهد یکی از همین حریق ها در خیابان برازنده بودیم.

محمد شریعتی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز درباب علت وقوع آتش سوزی در خیابان برازنده به ایسنا اظهار داشت: هنوز نمی توانیم بطور قطعی و دقیق درباره‌ی علتش صحبت نماییم. علت وقوع این حریق از طرف کارشناسان سازمان آتش نشانی اصفهان درحال بررسی است. این آتش سوزی در طبقه‌ی منفی دو مجتمع مسکونی ۱۸طبقه و شامل دو بلوک رخ داده بود که ۱۸۴ واحد مسکونی را در بر می گیرد.

او درباره‌ی اطفای این فقره‌ی حریق اظهار داشت: آتش نشانان از بیش از ۱۰ ایستگاه این سازمان بعد از اطلاع رسانی مردم در محل حادثه حاضر شدند. آنان مجهز به اطفائیه های سبک و سنگین، خودرو نردبان، پلت فرم و خودرو حامل دستگاه تنفسی بودند و با حضور معاون عملیات، مدیران مناطق چهار و یک و نیز برخی از رؤسای ایستگاه ها وظیفه‌ی خودرا انجام دادند. خاموش کردن موقعیت آتش سوزی و جست وجوی افراد محبوس در دود نیز به سرعت و بدون مانعی صورت گرفت. علت وقوع حادثه اعلام خواهد شد.




1403/04/19
15:05:52
5.0 / 5
304
تگهای خبر: آتش سوزی , آتش نشانی , آسانسور , استاندارد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
imenraha.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ایمن رها محفوظ است

ایمن رها

تجهیزات آتش نشانی و ایمنی و فروش و شارژ کپسولهای آتش نشانی