گزارش ایمن رها به نقل از مهر:

شتر گاو پلنگی به اسم موتور، سرگردانی میان معیشت یا قانون مداری

شتر گاو پلنگی به اسم موتور، سرگردانی میان معیشت یا قانون مداری ایمن رها: ۴میلیون موتور شماره گذاری شده فقط در تهران تردد می كنند كه یك چهارم تصادفات فوتی رابه خود اختصاص داده اند. آلودگی، عدم استاندارد وكاربری چندگانه موتور موضوعی است كه چندان جدی گرفته نشده است.



به گزارش ایمن رها به نقل از مهر، تهران مانند خیلی از كلانشهرهای كشور، دو ابر چالش دارد؛ ترافیك و آلودگی هوا. ساعتها زمان مردم در ترافیك تلف می گردد. به قول كارشناسان، تهران به اندازه ۷۵۰ هزار وسیله ظرفیت دارد در صورتی كه روزانه بیش از ۴ میلیون خودرو یعنی بیش از ۶ برابر ظرفیت تهران در حال تردد هستند. این در شرایطی است كه حدود ۱۰ سال قبل، این آمار، یك و نیم میلیون خودرو بوده است.
تردد این حجم خودرو، علاوه بر تولید ترافیك، آلودگی را هم برای كلانشهر تهران به ارمغان می آورد؛ فقط كافی است به جدول روزهای ناسالم هواشناسی نگاهی بیندازیم و وضعیت اسف بار آلودگی هوا را ببینیم.
مردم تهران حتی اگر با آلودگی كنار بیایند، برای رسیدن به خیلی از كارها و برنامه ها، به دنبال راهكاری خواهند بود كه بتوانند ترافیك را دور بزنند؛ نام «موتور» اینجا برجسته می گردد.
موتورها با افزودن بر آلودگی، چالش ترافیك را دور می زنند و بنابراین مورد اقبال شهروندان تهرانی قرار گرفته اند.
این روزها موتور در تهران، صرفا وسیله ای برای انجام امور شخصی نیست؛ به قول سردار مهماندار، استفاده از موتورسیكلت در سطح شهر تهران مبحث بسیار پیچیده ای است كه با اقتصاد، فرهنگ و اجتماع ما گره خورده است. عده ای از موتورسیكلت برای باربری و مسافركشی استفاده می نمایند، عده ای هم با استفاده از موتورسیكلت ایاب و ذهاب می كنند و دیگر موتور از حالت تفریحی خارج شده و به یك وسیله برای منبع درآمد تبدیل گشته است.
از سوی دیگر، ورود موتورسیكلت به منطقه طرح ترافیك هم از مسائل قابل توجه است؛ از یكسو برای كاهش آلودگی در مركز شهر، طرح ترافیك را گسترش میدهیم و از سوی دیگر راه را برای ورود موتورها با آلایندگی بالا باز می كنیم؛ بر مبنای آمار نزدیك به ۸۰۰ هزار موتور تنها در منطقه۱۲ و محدوده بازار، تردد می كنند. حجم بالایی از این وسایل نقلیه دودزا را هم می توانید در سر چهارراه ها بخصوص در منطقه طرح ترافیك مشاهده كنید.
یش از ۳.۵ میلیون موتورسیكلت در پایتخت تردد می كنند و یك چهارم آن ها هر روز به منطقه ۱۲ یعنی محدوده بازار تهران، رفت و آمد دارند. این موتورها دیگر صرفا وسیله رفت و آمدهای روزمره نیستند، آن ها بوی كاسبی می دهندموتورها كار شهروندان را راه می اندازند، توی ترافیك نمی مانند، سریع هستند و مانع از بدقولی شما می شوند، از جانب دیگر فرصتی تولید می كنند تا شغلی برای برخی شهروندان تولید شود، اما اگر از همه محاسن موتور كه بگذریم؛ باید بر روی دو عیب بزرگ آن انگشت گذاشت؛ ابتدا تولید بالای آلودگی صوتی و هوا و دیگر میزان چشمگیر تصادفات منجر به جرح یا فوت راكب یا مسافر موتور.
موضوعی كه به نظر می آید پیكان انتقادات را به سمت مسئولان سازمان استاندارد، نیروی انتظامی، وزارت صنعت و دیگر ذی ربطان نشانه می رود تا هر چه سریع تر وعده های مربوط به ساماندهی این وسیله نقلیه را اجرایی كنند.
۱۲میلیون موتور در كشور شماره گذاری شده اند
بر اساس آمارهای دیگر، بیش از ۳.۵ میلیون موتورسیكلت در پایتخت تردد می كنند و یك چهارم آن ها هر روز به منطقه ۱۲ یعنی محدوده بازار تهران، رفت و آمد دارند. این موتورها دیگر صرفا وسیله رفت و آمدهای روزمره نیستند، آن ها بوی كاسبی می دهند. مبحث ساماندهی آن ها هم بارها و بارها مطرح شده اما اقدامات عملی به كندی صورت می گیرد.
سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور كشور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تردد موتورسیكلت ها در كشور و آمارهای مربوط به آن ها در تصادفات می گوید: ما روزانه ۴۴/۵ نفر را در تصادفات از دست می دهیم. ۹۷۰ نفر روزانه در تصادفات رانندگی مجروح میشوند یعنی در سال ۱۶۲۰۰ نفر جانشان را در تصادفات رانندگی از دست میدهند و ۳۳۵ هزار نفر مجروح می شوند. سهم موتورسوارها ۲۰ تا ۲۴ درصد است. این عدد، عدد بزرگی است.
وی ادامه میدهد: در كشور بیش از ۱۱.۵ میلیون موتور توسط پلیس پلاك گذاری شده است. در هر مقطعی بر مبنای استانداردسازی وزارت صنعت یا سازمان ملی استاندارد، موتورها مجوز میگیرند و شماره گذاری شده و در سطح معابر تردد می كنند. در مورد ساماندهی و نظم و انضباط آنها هم این مورد در شورای عالی ترافیك كشور با حضور وزیر محترم كشور مطرح و پیگیری شده و تصمیمات خوبی گرفته شده است. از سویی دیگر، ساماندهی موتورسیكلت ها در استان هم به استاندارد ابلاغ گردیده است.
سهم ۱۸ درصدی موتورسیكلت در آلودگی هوای تهران
یكی از انتقادها به موتورسیكلت، بحث آلودگی بسیار بالای این وسیله نقلیه است. این مورد در كار آلودگی بالای هوای تهران بخصوص در ایام سرد سال، سبب شده تا بحث معاینه فنی موتورها و جایگزینی موتورهای برقی با موتورهای كاربراتی و انژكتوری بارها و بارها مطرح شود.
طبق مصوبه هیات وزیران در مورد اجبار دستگاه های اجرایی برای مقابله موثر با آلودگی هوا در تاریخ ۲۴ فروردین سال ۹۳، وزارت صنعت و معدن و معاونت راهنمایی و رانندگی تكلیف شده بود تا ظرف ۶ ماه برنامه جایگزینی موتورسیكلت های برقی به جای بنزینی را ارائه دهند و دستگاه ناظر هم سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده است.
از مصوبه منع تولید و شماره گذاری موتورسیكلت های كاربراتوری هم نزدیك به دو سال می گذرد اما تا امروز سهمیه موتورسیكلت های برقی در بین موتورسیكلت های دیگر ناچیز بوده است. این در شرایطی است كه طبق برآوردهای شركت كنترل كیفیت هوا موتورسیكلت ها سهمی ۱۸ درصدی در بین آلاینده های متحرك شهر تهران دارند.
۵۰ درصد مصدومان و مجروحان تصادفات پایتخت و ۲۳ درصد كشته ها مربوط به موتورسیكلت سواران است و همین مبحث تاكیدی است بر اینكه باید به صورت جدی تر به این مورد ورود كرداز سوی دیگر موتورهای برقی به علت قدرت و سرعت كمتری كه دارند، می توانند زمینه ساز كاهش تصادفات جرحی و فوتی شوند.
سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت با اشاره به این مورد كه قدرت مانور و قدرت سرعت موتورسیكلت ها به خصوص در شهری مانند تهران با عنایت به ترافیك سنگین و محدودیت های طرح زوج و فرد و طرح ترافیك سبب شده است تا استفاده از این وسیله نقلیه بیشتر شود، اظهار داشت: هم اكنون در نصف تصادفات تهران، پای موتورها به میان است. چرا علی رغم واردات و تولید موتورهای برقی از این موتورسیكلت ها استفاده نمی كنیم؟ موتورهایی كه هم آلودگی تولید نمی كنند و هم به علت سرعت پایین تر، ایمنی بیشتری دارند.
سردار مهری هم در تایید این مورد به مهر می گوید: باید میزان قدرت موتور كاهش پیدا كند و از موتورهایی كه آلودگی كمتر تولید می كنند استفاده گردد. باآنكه دو سالی هست كه شاهدیم موتورسیكلت كاربراتوری تولید نمی گردد و همه موتورها انژكتوری هستند، اما در این زمینه باید اقدامات جدیتر و سریعتری صورت گیرد.
از مبحث موتورسیكلت غفلت كرده ایم
فرهنگسازی و وارد كردن موتورهای برقی دو موضوعی است كه میتواند زمینه ساز كاهش آلودگی و تصادفات مربوط به این وسیله نقلیه باشد؛ اما گفتگو با مسئولان نشان داده است كه مبحث موتور تا حدود زیادی مورد غفلت واقع شده و كمتر به آن بها داده ایم.
سردار رحیمی در سال ۹۰ كه رئیس پلیس راهور تهران بود، با بیان این نكته كه ۵۰ درصد تصادفات پایتخت مربوط به موتورسیكلت سواران است عنوان كرد: پلیس با آنها اتمام حجت كرده و به صورت جدی با متخلفان برخورد می كند. علت اصلی اجرای این طرح این است كه در سالهای گذشته ۵۰ درصد مصدومان و مجروحان مربوط به تصادفات و ۲۳ درصد كشته ها مربوط به موتورسیكلت سواران است.
اتمام حجت با موتورسواران ناهنجار و طرح های برخورد جدی با آن ها البته به قبل از این تاریخ هم باز می گردد و اجرایی هم شده است، اما فراهم نكردن زیرساخت های لازم و عرضه برنامه مشخص و زمان بندی شده سبب شده است تا ما هنوز با مشكل این وسیله نقلیه آن هم به شكل حاد رو به رو باشیم.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به نارضایتی پلیس از وضعیت موجود به خبرنگار مهر می گوید: ما بحث آموزش و فرهنگ سازی را بخصوص در سالهای اخیر برای موتوسواران به صورت پررنگ داشتیم. در تهران چادرهایی در سطح شهر نصب كردیم و به موتورسوارانی كه تخلفات بسیار بخصوص حادثه ساز داشته اند، آموزش های الزامی دادیم. با این وجود، ما هم معتقدیم نوع تولید موتور در كلان شهرها نیاز به بازبینی دارد. در حوزه آموزش همگانی استفاده از بیمه، كلاه ایمنی و غیره شرایط نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است اما واقعیت این است كه شرایط موجود، مطلوب پلیس نیست.
سردار مهری در عین حال تاكید می كند: البته قبول دارم كه فرهنگسازی در حوزه موتورسوارها دیرتر شروع شده و نتایج آن چندان مطلوب نمی باشد.
این مبحث البته فقط مورد انتقاد نیروی انتظامی نیست؛ حسینی دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا هم درباره عدم استقبال از موتورسیكلت های برقی هم می گوید: به علت قیمت زیاد و البته اینكه تولید كننده های ما عموما آدم های اهل تحقیق و توسعه و مهندسی نیستند، شاهدیم كه طرح جایگزینی درست انجام نشده است. حتی مصوبه هم داشتیم كه وزارت صنعت برنامه بدهد اما برنامه نداده و كاری هم نكرده است. جلساتی در سازمان محیط زیست برگزار گردید و جلساتی هم ما به آنجا رفتیم اما نهایتاً گفتند همین است كه هست و امروز همین مبحث یكی از بندهای قانونی در رابطه با آلودگی هواست كه توسط وزارت صنعت معدن و تجارت انجام نشده است.
دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا تاكید كرد: برنامه مبحث این مصوبه اصلاً عرضه نشد. در واقع یك برنامه خیلی ناقصی عرضه شد كه اصلاً مورد تأیید ما نبود. در آیین نامه ماده ۲ قانون هوای پاك این بند را گنجاندیم كه ۱۰ درصد موتورسیكلت های تولید كشور باید برقی باشد و اگر برقی نباشد موتورسیكلت ساز باید اسقاط زیادی بكند. بدین سان كاری كردیم كه به لحاظ مالی تولید موتورهای برقی هم قابل تأمل باشد.

پلیس مبحث كسب درآمد موتور را هم مورد نظر دارد
این روزها موتور عموما بعنوان وسیله ای برای كسب درآمد مورد استفاده قرار می گیرد. موتورسواران به جهت اینكه بتوانند در روز بیشتر كار كنند، قوانین را دور می زنند و خلاءهای قانونی هم به آن ها این مجوز را می دهد. اما همین مبحث سبب افزایش سوانح مربوط به آن ها می شود؛ این مورد یعنی افزایش احتمال مرگ یا نقص عضو راكبان موتور كه می تواند پیامدها و صدمه های بسیار جدی تری برای خانواده و جامعه تولید كند.
سردار مهماندار با اشاره به اینكه سعی شده قوانین مربوط به موتورسیكلت ها جدی تر اعمال شود می گوید: هیچ تفاوتی میان مبلغ جریمه موتورسیكلت و خودرو وجود ندارد، برای مثال جریمه عبور از چراغ قرمز برای خودرو و موتورسیكلت ۲۰۰ هزار تومان است، سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و تجاوز به گذرگاه عابر پیاده همچون تخلفاتی است كه برای موتورسیكلت سواران با استفاده از دوربین های هوشمند ثبت تخلف موجود در سطح شهر تهران ثبت و ضبط خواهد شد.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به فعالیت مكانیزه بیش از یك هزار دوربین هوشمند ثبت تخلفات رانندگی در سطح پایتخت می افزاید: با عنایت به اینكه طرح ترافیك سبب شده موتورها بیشتر در بخش مركزی فعالیت كنند، برنامه ما این است كه این مورد را برای موتورها هم لحاظ نماییم.
با این حال پلیس كوشیده شرایط را برای راكبانی كه با موتورها كار می كنند، تسهیل كند. سردار رحیمی می گوید: بر مبنای آمار مركز ترخیص ۲۰ هزار موتورسیكلت دارای جریمه های بالای یك میلیون تومانی هستند كه خیلی از این وسایل نقلیه منبع درآمد هم محسوب می شوند بنابراین یك واحد در ستاد ترخیص تاسیس شده تا آن جایی كه لازم است با دریافت تعهدات جرائم را برای مالكان تقسیط كند و آنها با آزادسازی وسیله نقلیه خود بتوانند بهره لازم را ببرند.
وی با اشاره به اینكه این مساعدت پلیس برای مردم است، می افزاید: این تسهیلات از یكم شهریور شروع شده و تا هشتم شهریور ماه و در دهه ولایت اجرایی می گردد. بخش زیادی از اعمال قانون این موتور سیكلت ها توسط دوربین ها صورت گرفته است.
دور زدن ترافیك با استارت آپها
در حالی كه مسائل مبتلا به موتورها همچنان ادامه دارد، كسب و كارهای نوین هم سراغ موتورها رفته اند و اتفاقا با توفیق بسیار رو به رو شده اند. این توفیق نشان دهنده این است كه از یكسو گرایش به كسب و كار با موتور افزایش یافته و دیگر اینكه تقاضا هم از جانب مردم زیاد است و بطور قطع هر چه ترافیك تهران بیشتر شود، این گرایش و علاقه مندی هم افزون تر خواهد شد.
مدیرعامل یكی از این استارت آپ های حمل و نقلی می گوید: این استارت آپ از دو سال پیش كار خویش را در تهران آغاز و تنها با گذشت یك سال و نیم ۱۰۰هزار نیروی كار در تهران و كلانشهرهای كشور جذب كرده است.
وی با اشاره به اینكه ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر روزانه به جمع خانواده این شركت می پیوندند، ادامه می دهد: این عدد نشان دهنده ظرفیت بالای اشتغال در این حوزه می باشد. ما در شهر هوشمند به كاهش آلودگی، كاهش ترافیك، شهر سبز، حفظ محیط زیست و … نیاز داریم و برای رسیدن به این مهم لازم است ظرفیت های مناسب را برای حضور استارت آپ ها در محیط شهری فراهم نماییم.
حضور استارت آپ ها و ساماندهی به وضعیت كسب و كارهای این چنینی هم می تواند راهكاری برای كاهش چالش های موجود باشد. سردار مهری در این باره می گوید: ما با فعالیت های اینترنتی و استفاده از فعالیت های نوین مخالف نیستیم، اتفاقا از آن ها حمایت هم می نماییم. اساساً این استارت آپ ها می توانند منشاء خدمات بسیار باشند و به كاهش آلودگی و سرگردانی موتورها بیانجامند اما باید ساماندهی شوند. شورای عالی ترافیك ساماندهی استارت آپ ها را در دستور كار دارد و جلسات بسیاری هم با آنها برقرار كرده است. با عنایت به نگاه مثبتی كه به استارت آپ ها داریم، این ساماندهی و برگزاری جلسات می تواند بسیار مفید باشد.
در آخر باید گفت تولید بالای موتور به صورت روزانه، میزان بالای تلفات و سوانح و آلودگی موتورها موضوعی است كه به چالشی بزرگ برای كلانشهرها تبدیل گشته و الان دیگر زمان اجرایی كردن همه پیشنهادها و نظرات رسیده است.

1397/06/10
15:35:09
5.0 / 5
4574
تگهای خبر: استاندارد , ایمنی , بیمه , پلیس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
imenraha.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ایمن رها محفوظ است

ایمن رها

تجهیزات آتش نشانی و ایمنی و فروش و شارژ کپسولهای آتش نشانی